17. april 2016

Nesten helt nytt styre i DNP!

Ying Chen går inn i sin 3. periode som styreleder, men med store utskiftninger i styret. Ingvild Koren Lobmaier, som har hatt en fast hånd på regnskap og utdanningsutvalg, følger med videre, men resten av styret er nytt: Rolf Bruun Bie rykker opp fra varapost til styremedlem, sammen med Ok Målfrid Mangrud, Elisabeth Wik og Ingrid Lott. Nytt varamedlem er Tor Vikan Rise.
15. april 2016

Tre vise kvinner

Torill Sauer, Borghild Roald og Christina Vogt er nye æresmedlemmer fra 2016. Alle har til felles et stort faglig engasjement med nettverk i inn- og utland, høy forskningsaktivitet, bred pedagogisk innsats og en rekke ulike verv og ekstraordinære oppgaver - også innen patologforeningen. Tre perfekte kandidater!
15. april 2016

Norsk molekylærpatologisk nettverk!

Over 90 molekylærbiologer, leger, bioingeniører mm samlet seg dagen før årsmøtet for å utveksle erfaringer og legge en strategi for framtidens organisering i Norge.Fredrik Enlund, initiativtager til nettverket i svensk molekylærpatologi, måtte flytte til et større auditorium før han kunne fortelle om forløpet i Sverige. Samarbeid mellom institusjoner er vesentlig og er på trappene nå også i Norge.
31. mars 2016

Young investigator challenge

E-postkassen flommer over av tilbud om å publisere i ulike tidsskrifter, men ikke alle er useriøse. Cancer cytopathology er et av tidsskriftene som søker publikasjoner på konstruktiv måte; for å lete etter unge, kommende stjerner utlyses årlig en konkurranse om beste forskningsbidrag. Fristen er 1. august.
17. mars 2016

Reisebrev fra New York, Memorial

Med stipend fra DNP gjestet Tormod Eggen i fjor sommer Memorial Sloan Kettering Cancer Center og fikk innsyn i "The Best Cancer care. Anywhere." Les om forberedelser og møte med "sign out"-rutiner og annet i interessant reisebrev.
04. mars 2016

Vinnerne av Kreybergs pris 2016!

Prisen deles hvert 4. år ut til den eller de beste doktorgradene i eksperimentell patologi i siste periode. Eirik Sundlisæter og Elisabeth Wik er dette skuddårs verdige 1. og 2. prisvinnere av Leiv Kreybergs forskningspris. Begge disputerte i 2013, i hhv Oslo og Bergen.
17. februar 2016

Molekylærpatologi - felles møte 13.april

På initiativ fra Hege Russnes, Emiel Janssen og Ying Chen inviteres patologer, bioingeniører, molekylærbiologer, informatikere og andre til et møte om samarbeid og koordinering av molekylærpatologisk diagnostikk i NOrge. Møtet finner sted i Oslo (DNR), dagen før årsmøtet, og vil gå parallelt med pankreaskurset - med mulighet for deltagere der til å delta i deler av møtet.
11. februar 2016

Ny leder i NFKC

Sveinung Wergeland Sørbye er valgt som ny leder av Norsk Forening for Klinisk Cytologi på årsmøtet i januar. Sørbye har en doktorgrad innen sarkompatologi, men er vel best kjent for mange av oss som en engasjert kollega på temaene cervix-patologi, screening og HPV-testing.
09. februar 2016

Sigvald B. Refsum d.y. 1930 - 2016

Landets siste prosektor er gått bort. Sigvald B. Refsum var i mange år en sentral skikkelse i undervisnings og forskningssammenheng på Rikshospitalet. Senere var han sentral i ledelsen av daværende Laboratorium for patologi A/S og var i teten med utvikling av miljøvennlige arbeidsforhold der. Helt til han gikk av var han aktiv deltaker på patologforeningens årsmøter med meningssterke ytringer og innlegg, men også med forskningsbidrag. Flere av hans tidligere kolleger har forfattet hans memorandum.

Side 3 av 4