24. april 2024

Bekymringsfull situasjon ved SUS

Rogaland legeforening har utført en spørreundersøkelse blant legene ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS), som viser at mange vurderer å slutte. Respondentene oppgir at de opplever en urimelig stor økning i arbeidsmengde.
24. april 2024

Ønsker en ny abortlov velkommen

Tilde Broch Østborg er nestleder i Rådet for legeetikk og har sittet i det regjeringsoppnevnte abortutvalget. Oppdraget var å se på abortlovens bestemmelser, oppfølgingen av kvinner som tar abort, og alternativer til dagens abortnemnder.
23. april 2024

Godt legeliv – god pasientbehandling

Legeforeningens viktigste oppgave er å skape gode og trygge rammer for legeyrket. Det jobber vi for hver dag. For perioden 2023–2025 skal vi arbeide særlig for å sikre leger en god arbeidshverdag med tid til pasientene, innflytelse over egen arbeidsbelastning og trygt arbeidsmiljø – et godt legeliv.
22. april 2024

Krever reallønnsvekst og fortsatt egen avtale i staten

– I årets lønnsoppgjør krever vi reallønnsvekst for våre medlemmer. Et absolutt krav er å beholde vår egen avtalemodell, hvor alle lønnsmidlene fordeles ut til lokale kollektive forhandlinger i virksomhetene sier Kari Tønnessen Nordli, leder i Akademikerne stat.
22. april 2024

– Må redusere lønnsgapet til privat sektor

– Vi krever reallønnsvekst for våre medlemmer i Oslo kommune. Kunnskap, innsats og ansvar må anerkjennes med konkurransedyktig lønn, sier forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune Julius Okkenhaug.
19. april 2024

Møte med den nye helseministeren

Jan Christian Vestre ble utnevnt til ny helse- og omsorgsminister fredag 19. april. Tirsdag 23. april hadde Legeforeningen sitt første introduksjonsmøte med den nye helseministeren.

Faglandsrådet 2024: Resolusjon vedtatt

En resolusjon om journalføring ble vedtatt under faglandsrådet 2024 som et verktøy for å lette helsepersonells arbeidshverdag.

Faglandsrådet 2024: Bruk av KI i helsetjenesten

Kunstige intelligens gjør sitt inntog i alles hverdag, også innen helsetjenesten. De etiske prinsippene, mulighetene og utfordringene ble diskutert under faglandsrådet 2024.
18. april 2024

Faglandsrådet 2024: Spesialistutdanning – Hvordan vurdere legers kompetanse?

Fagsaken ble diskutert gjennom gruppearbeid med undertemaene kompetansevurdering, veiledning, tilbakemeldingskultur og nasjonalt harmonisert spesialistutdanning.

Side 1 av 7