Norsk karkirurgisk forening

Unngå å utføre perkutane intervensjoner eller bypass kirurgi på pasienter med asymptomatisk perifer arteriell sykdom (PAD) eller på de fleste pasienter med claudicatio intermittens

27. MARS 2019

PAD er en markør for systemisk sykdom og pasienter med PAD kan ha atherosklerotisk sykdom i andre kargebet, inkludert carotider og koronarkar. Pasienter med mild til moderat PAD har høyere 5 års risiko for hjerneslag, hjerteinfarkt, og kardiovaskulær død, enn for amputasjon. Tidlig behandling bør inkludere røykestopp og modifisering av risikofaktorer, beste medisinske behandling, og gangtrening. Bypasskirurgi og endovaskulær behandling på underekstremiteter bør reserveres for pasienter med kritisk iskemi eller invalidiserende klaudikasjon.

Referanse

• Society for Vascular Surgery Lower Extremity Guidelines Writing Group: Conte MS, Pomposelli FB, Clair DG, Geraghty PJ, McKinsey JF, et al. Society for Vascular Surgery practice guidelines for atherosclerotic occlusive disease of the lower extremities: management of asymptomatic disease and claudication. J Vasc Surg 2015;61(3 Suppl):2S- 41S.