Radiologer gjør kloke valg

Ved mange plager og symptomer er det unødvendig med bildeundersøkelser som røntgen, MR, CT og ultralyd. Norsk radiologisk forening gir råd om noen av tilstandene der slike undersøkelser ikke er nødvendig.
17. JANUAR 2019
Peter Brelin, Hege-Ihle Hansen og Peter Lauritzen på radiologisk høstmøte

Kvalitestutvalget i Norsk radiologisk forening har laget seks anbefalinger om bildeundersøkelser som i de fleste tilfeller bør unngås. Du kan lese mer om hvordan foreningen kom frem til disse anbefalingene på foreningens egen nettside.

Anbefalingene kan lastes ned her.

På radiologisk høstmøte 24.oktober 2018 snakket kampanjens talsperson Hege Ihle-Hansen om hvordan vi kan gjøre kloke valg sammen med pasienten, og Petter Brelin, leder i Norsk forening for allmennmedisin, var invitert for å snakke om kloke valg  i samarbeidet mellom radiolger og allmennleger.