Barnelegene oppdaterer

Norsk barnelegeforening holder høy aktivitet i sitt arbeid med Gjør kloke valg kampanjen. Under pediaterdagene 2019 lanserte de fem nye anbefalinger om undersøkelser og behandlinger som bør unngås.
18. JANUAR 2019
Leder i barnelegeforeningen Ketil Størdal
Ketil Størdal, leder i Norsk barnelegeforening

Barnelegenes ferske anbefalinger om undersøkelser og behandlinger som bør unngås:

1. Unngå å ta urinprøve av barn >2 mnd med symptomer og tegn på luftveisinfeksjon, med mindre barnet er septisk, disponert for urinveisinfeksjon eller har spesifikke symptomer fra urinveiene.

2. Unngå oversiktsbilder av buken hos barn med magesmerter.

3. Unngå hostedempende eller slimløsende medisiner til barn med hoste eller pustebesvær.

4. Unngå rutinemessig inhalasjonsbehandling ved bronkiolitt.

5. Unngå rutinemessig antibiotikabehandling ved akutt ørebetennelse hos barn over 1 år.

Last ned anbefalingene med begrunnelser og referanser: AnbefalingerBarnelegene2019.pdf