Vårkurs i Oslo

10. - 11. april 2024 arrangerte Overlegeforeningen vårkurs og landsrådsmøte. Over 100 deltagere var samlet over to dager på Clarion Hotel The Hub for spennende foredrag, faglige diskusjoner og sosialt samvær.
Bilde av landsrådet
Over 100 deltagere var samlet til vårkurs og landsrådsmøte i Oslo. Foto: Overlegeforeningen/Tor Martin Nilsen

De to første bolkene belyste viktige temaer som «utenforskap» og «hvordan vi har det», før landsrådsmøtet startet etter lunsj. Blant innlederne var Ulf Andersen, statistikksjef i NAV, Berit Berg, professor i samfunnsforskning ved NTNU, Stine Marit Moen, leder medisin og helsefag i Ukom, og Ghulam Abbas, miljøarbeider og tidligere gjengleder.

Of-leder Ståle Clementsen innledet med sin tale til landsrådet, før tidligere Of-leder og nåværende president Anne-Karin Rime orienterte om Den norske legeforening pågående arbeid.

– I over 60 år har Of funnet sin rolle som en sterk forkjemper for å sikre pasienten tilgang til et godt, offentlig helsevesen. Det vet jeg at våre tillitsvalgte fortsatt er opptatt av, og jobber med den dag i dag. Våre tillitsvalgte står på for å sikre god kvalitet på det vi gjør, sikre at våre kollegaer har de rammene og verktøyene som skal til for å kunne gjøre denne viktige jobben. Takk til alle tillitsvalgte som står på for våre medlemmer. Dere er limet i organisasjonen, sa Ståle Clementsen.

Mangeårig Of-tillitsvalgt Toril Morken fylte 70 år tidligere i uken og fikk velfortjente gode ord og blomster fra Overlegeforeningen.

– Mange av oss som er her i dag har vært tillitsvalgte lenge. Noen litt lenger enn andre. I den forbindelse ønsker jeg å hylle en tillitsvalgt som var syv år den gang Overlegeforeningen ble stiftet. Hun har hatt litt opphold, men har imponerende nok vært tillitsvalgt siden midten av 90-tallet. Hun har fått tillit, og gitt tilbake den tilliten med et engasjement som fortsatt er like sterkt i dag. Jeg synes derfor  vi skal  reise oss og gi en fortjent applaus og hyllest til vår alles kjære Toril Morken, sa Clementsen.

På dag to av vårkurset var søkelyset på teknologi og beredskap.

Deltagerne fikk høre en rekke spennende innlegg fra to veldig aktuelle temaer, fra blant annet Anders Tegnell, Sveriges tidligere statsepidemiolog, Ishita Barua, lege med doktorgrad i kunstig intelligens innen medisin, Cecilie Daae, direktør ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, og Petter Iversen, sjef Forsvarets sanitet.

Her finner du alle presentasjonene fra vårkurset.

Under landsrådsmøtet ble det vedtatt flere vedtektsendringer. Les mer