Jan Eggesvik ble årets Finnmarkslege i 2006

2006: Jan Eggesvik

Jan Eggesvik
Foto: Tove Myrbakk

Fastlege / spesialist i allmennmedisin Jan Eggesvik ved Nordlys legesenter i Alta, ble hedret av Finnmark Legeforening under foreningens medlemsmøte i Hammerfest 17. november. Han ble utnevnt til årets finnmarkslege i 2006.
Jan Eggesvik har vært lege i Finnmark i mer enn 25 år og i denne tiden har han vist et betydelig faglig engasjement. Det har blant annet resultert i etablering av et tverrfaglig diabetesteam i Alta kommune som nå har vært i drift i 15 år og har bidratt til å forbedre både behandling og mestringsevne for pasienter med en komplisert sykdom.
Han har også i mange år vært en faglig pådriver for utviklingen av bilambulansetjenesten fra en ren transport-tjeneste med minimal medisinsk kompetanse til å bli den etterhvert meget kompetente prehospitale helsetjenesten den er i dag. Sist, men ikke minst, har han også brukt sin tyngde som mangeårig faglig leder av luftambulansebasen i Alta, til å påpeke det misforholdet som oppsto mellom en forsvarlig akuttmedisinsk beredskap for befolkningen i Finnmark, og den etterhvert reduserte kapasiteten tjenesten kunne tilby. Han påpekte at øket bruk av flyene til transport av pasienter mellom sykehus i helseregionen, ikke måtte skje på bekostning av beredskapen for akutt syke som trengte å legges inn på sykehus. I en tid da det meste ellers handler om nedskjæringer i spesialisthelsetjenesten, fikk han gehør for at flykapasiteten måtte økes, slik det nå gjennomføres fra kommende årsskifte.