Presidentens leder 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

18. mars 2024

Studentlederen som vil gi tilbake

Han vil gjerne gi tilbake til foreningen som han føler har gitt ham så mye. Aladdin Boukaddour er ny leder for Norsk medisinstudentforening.
18. mars 2024

Kunstig intelligens er en viktig del av fremtidens pasientbehandling

Fagfeltet medisin er innovativt av natur og har alltid omfavnet ny vitenskap og ny teknologi. Nå har vi fått en «helt ny» teknologi: Kunstig intelligens (KI). Og vi ser allerede at KI gir oss uante muligheter i fremtidens pasientbehandling.

Ny undersøkelse skal kartlegge LIS1

I disse dager sendes det ut en spørreundersøkelse til rundt 2 380 leger om første del av spesialistutdannelsen (LIS1). Undersøkelsen går til leger som enten venter på LIS1-stilling, leger som er i LIS1-stilling, eller til leger som nettopp har fullført LIS1.
13. mars 2024

Vil styrke sikkerheten til helsepersonell i krig og konflikt

Gjennom World Health Alliance (WHPA) tar Verdens legeforening (WMA) til orde for å styrke sikkerhetstiltakene for helsepersonell og helseinstitusjoner i konfliktsoner.
01. mars 2024

– Riktig kurs, men viktige tiltak uteblir

Nasjonal helse- og samhandlingsplan staker ut kursen for en bedre helsetjeneste, men Legeforeningen etterlyser økte bevilgninger og flere konkrete tiltak for å beholde og rekruttere leger.

Alle trenger fortsatt fastlegen

I disse dager sender Helsedirektoratet sine anbefalinger til Helse- og omsorgsdepartementet om hvordan fastlegeordningen bør organiseres i fremtiden. Det er et arbeid Legeforeningen følger tett.
28. februar 2024

Indremedisiner med hjerte for geriatri

I Hammerfest ligger alt til rette for at sykehuset skal gi god utdanning til fremtidige geriatere, men først må de selv få en lege godkjent i spesialiteten.

Tilbake i hvitt

Det har gått et halvt år siden Kristin Utne trådte av som Ylf-leder. Nå er hun tilbake på klinikken, men har ikke lagt engasjementet på hylla av den grunn.
27. februar 2024

Legeforeningen saksøker staten

– Leger utdannet i Danmark må få godkjent sin kliniske basisutdannelse (KBU) som del av spesialistutdanningens første del (LIS1) i Norge. Når staten nekter disse legene godkjenning, bryter de EØS-retten, sier president Anne-Karin Rime.

Side 4 av 110