Bli med å markere fastlegedagen 5. desember

Fastlegeordningen er grunnmuren i helsevesenet. Derfor markerer Legeforeningen Fastlegedagen for andre året på rad!
Foto: Privat/Legeforeningen
MARKERING: Fastlegedagen vekket engasjement over hele landet i fjor. I år gjentas markeringen. Bildekollasj: Privat/Legeforeningen.

– Fastlegeordningen er en av de største suksessene i norsk helsetjeneste. Fastlegene sørger for at alle har et stabilt og trygt sted å gå, uavhengig av hvor du bor, hva slags helseplager du har, om du er ung eller gammel, fattig eller rik, sier president i Legeforeningen, Marit Hermansen.

Torsdag 5. desember markerer derfor Legeforeningen Fastlegedagen. Dagen brukes til å skape ekstra oppmerksomhet om betydningen av fastlegeordningen, og for å vise hvor stolte fastlegene er av yrket sitt.

Arbeidsbelastningen for stor
Til tross for innsatsen landets fastleger legger ned i jobben sin, er ordningen i en krise. Fastleger jobber i snitt nesten 60 timer i uken. Erfarne fastleger sier opp jobben, og kommuner sliter med å rekruttere nye. Denne høsten kom det en rapport fra konsulentselskapet EY, som på oppdrag fra Helsedirektoratet har gjennomført en evaluering av fastlegeordningen. Rapporten slår fast at presset på fastlegeordningen er reelt. Den peker på at økningen av nye og allerede etablerte arbeidsoppgaver, er avgjørende for det store presset.

– Rapporten konkluderer med at arbeidsbelastningen er for stor – og bruker faktisk ordet uhåndterbar. Altfor mange erfarne fastleger forteller at de vurderer et annet legeyrke. Samtidig ser vi at unge leger etterlyser sosial, økonomisk og faglig trygghet. De ber om et sikkerhetsnett som gir dem muligheten til å få familieliv og jobb til å gå i hop, sier Hermansen og legger til:

– Vi kan ikke fortsette å ha fastlegeordningen på drypp. Nå må det komme et løft – og det må være i milliardklassen.

Skape håp og engasjement
Fjorårets fastlegedag skapte stort engasjement. Stolte fastleger og engasjerte medarbeidere grep muligheten til å vise frem hverdagen på legekontoret.

Vil du være med og markere fastlegedagen? Som i fjor har Legeforeningen lagd en profilramme til bruk på Facebook, og oppfordrer alle til å den i bruk. Legeforeningen har også trykket opp buttons, refleksbånd og bærenett som sendes ut til fastlegekontorene med budskapet «Alle trenger fastlegen».

Legeforeningen oppfordrer alle til å bære buttons på legekontoret på fastlegedagen. Del gjerne bilde av dere selv med buttons på sosiale medier med hashtaggen #alletrengerfastlegen.

– Vi skal ta vare på entusiasmen for faget, pasientene og menneskemøtene. Det er grunnen til at vi på nytt velger å markere Fastlegedagen, avslutter Hermansen.