Fordømmer arrestasjoner i Den tyrkiske legeforening

Den norske legeforening har sendt brev til tyrkiske myndigheter og ber om at de 11 styremedlemmene løslates umiddelbart.
Tyrkia-militær
11 styremedlemmer i den tyrkiske legeforeningen ble tirsdag arrestert. Foto: Bjørn O. Hoftvedt

Tirsdag ble 11 medlemmer av den tyrkiske legeforeningen, inkludert leder Rasit Tükel, arrestert. Begrunnelsen var foreningens kritikk av Tyrkias militære aksjoner i Syria. Styremedlemmene er siktet i henhold til Tyrkias terrorlovgivning.

Den norske legeforening, Den internasjonale legeforening (WMA) og flere andre europeiske legeforeninger reagerer sterkt på de urettmessige arrestasjonene.

Vi fordømmer arrestasjonen av styret i den tyrkiske legeforeningen. De har brukt sin ytringsfrihet til å uttale seg om krigens konsekvenser og oppfordret til fred. Arrestasjonen er et klart brudd på FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, sier president Marit Hermansen.

Legeforeningen har onsdag sendt et brev til tyrkiske myndigheter der de ber om umiddelbar løslatelse av de tyrkiske legene, at trakasseringen av Den tyrkiske legeforening stanses og ber Tyrkia respektere og opprettholde standarden for de internasjonale menneskerettighetene.

Legeforeningens brev er tilgjengelig for nedlasting.

Les om hendelsen i Aftenposten.