Meklingen i gang i LHL

Pensjon er stridstema når Akademikerne helse møter arbeidsgiverforeningen Spekter hos Riksmekleren i dag.
Frøyland LHL
MEKLING: Forhandlingsleder for Akademikerne Helse, Rune Frøyland. FOTO: Christine Rian Johannessen

Akademikerne kjemper for å beholde dagens ytelsesbaserte pensjonsordning for ansatte i Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL). Arbeidsgiver ønsker en omlegging til innskuddpensjon.

- Vi vil sikre en trygg og rettferdig pensjon, som er lik for kjønnene og som varer hele livet. En omlegging av pensjonssystemet slik arbeidsgiver krever, innebærer en svakere ordning for våre medlemmer, sier forhandlingsleder Rune Frøyland i Akademikerne helse.

Alle fagforeningene som er representert ved LHL står sammen om kravet om videreføring av dagens pensjonsordning, og brøt forhandlingene på dette grunnlaget.

- I disse forhandlingene står vi sammen med alle fagforeningene som er representert ved LHL. Vi håper på en konstruktiv megling, sier Rune Frøyland.

Dersom meklingen ikke fører frem, blir syv medlemmer ved Feiring- og Glittreklinikken tatt ut i streik fra onsdag 1. februar fra arbeidstidens begynnelse. Frist for enighet er satt til midnatt.