Artikler om personvern

28. mars 2022

Større fare for dataangrep mot små helsevirksomheter

Dataangrep er en økende trussel mot norske bedrifter, og små og mellomstore bedrifter er utsatt. I 2021 ble de fleste slike angrep rettet mot små og mellomstore bedrifter. Dette trusselbildet gjelder også helsevirksomheter. Legeforeningens samarbeidspartner TrinnVis har skrevet en artikkel om temaet og om tiltak som kan bidra til å redusere risikoen.
15. oktober 2018

De ulike foreningsleddene i Legeforeningen

Legeforeningen består av både lokalforeninger, yrkesforeninger og fagmedisinske foreninger. Hver av disse representerer selvstendige virksomheter, med eget organisasjonsnummer, og vil i større eller mindre grad behandle personopplysninger.
30. april 2018

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

18. januar 2018

Noen viktige endringer med det nye regelverket

Grunnprinsippene for behandling av personopplysninger vil videreføres slik vi kjenner dem i dag. Det er likevel noe som er nytt, som det kan være særlig grunn til å være oppmerksom på.

Sjekkliste for næringsdrivende leger

Det er viktig at legekontoret gjennomgår sin egen håndtering av personopplysninger, som omfatter så vel pasientdata som opplysninger om ansatte mv. Til hjelp i arbeidet har vi laget en kort (ikke uttømmende) sjekkliste.
18. januar 2018

Hva betyr forordningen for næringsdrivende leger?

Leger behandler store mengder personopplysninger, og regelverket er dermed høyst relevant. Mest relevant er det for de næringsdrivende legene som vil være behandlingsansvarlig for sin bruk av opplysninger om pasienter, ansatte og andre.