Næringsdrivende leger

Digitalisering av normaltariffheftet

Legeforeningen arbeider nå med en digital løsning på det tradisjonsrike Normaltariffheftet. I en slik løsning vil du til enhver tid finne oppdatert informasjon om refusjonstakster og L-takster og løsningen vil også være tilgjengelig fra mobil. Vi tar sikte på å få dette på plass fra juli i år.
14. mai 2024

Legeforeningen reagerer på endring av vilkårene for ALIS-tilskudd

Helsedirektoratet kunngjorde nylig nye vilkår for ALIS-tilskudd. Ifølge de nye reglene vil allmennleger i spesialisering miste tilskuddet hvis de er tilknyttet private kommersielle aktører innen medisinsk virksomhet, uavhengig av type oppdrag, omfang og varighet. Dette gjelder både nye og eksisterende ALIS-avtaler.

Forhandlingene om normaltariffen starter opp 13. mai

I Normaltarifforhandlingene forhandler partene om Statsavtalen som regulerer økonomien i fastlege- og avtalespesialistordningen. Oppgjøret fastsetter inntektsøkningen og kostnadskompensasjonen for de næringsdrivende legene med offentlige avtaler.

Forhandlinger om særavtalen - SFS2305

Forhandlingene om SFS 2305 (særavtalen) startet før jul og endte i brudd 3. april. Ettersom partene ikke ble enige, ble særavtalen tatt direkte inn i årets hovedoppgjør i KS. Det ble ingen enighet innen fristen 1. mai.

Viktig informasjon fra SOP

Les her om hvordan du kan søke om ytelser fra SOP og informasjon om pensjonsavtalen med Storebrand.
16. april 2024

Næringsdrivendes adgang til å kreve fakturagebyr fra forbrukerne

Næringsdrivende har ikke anledning til å ilegge forbrukere fakturagebyrer som overstiger betalingsmottakerens faktiske kostnader. Begrensningene gjelder for alle som fakturerer forbrukere, i alle sektorer.
16. april 2024

Ny tvisteløsningsnemnd for overdragelse av privat fastlegepraksis er etablert

Legeforeningen og KS har i fellesskap etablert en ny nemnd for prisfastsettelse ved overdragelse av privat fastlegepraksis. Formålet med nemnda er å bidra til en forutsigbar og effektiv behandling i de tilfeller det er uenighet om verdien av privat fastlegepraksis.
07. mars 2024

Status reforhandling av særavtalen (SFS 2305)

Sentral forbundsvis særavtale mellom KS og Den norske legeforening for leger og turnusleger/LIS1 i kommunehelsetjenesten med arbeidsavtale, herunder leger i fastlegeordningen (SFS 2305) ble sagt opp av Legeforeningen til reforhandling høsten 2023.
07. mars 2024

Webinar om praktisk bruk av kunstig intelligens 11. mars kl. 18.00-19.00

Målgruppen er næringsdrivende medlemmer i medlemsforeningene, men dette er et relevant tema for alle medlemmer som trenger å vite mer om generativ AI (som ChatGPT o.l.), hva det kan brukes til, og hvordan de kan komme i gang.

Side 1 av 15