Er leger mer interessert i musikk enn andre yrkesgrupper? / Are physicians more interested in music than other professional groups?

Aasland OG, Kallevik SA. Tidsskr Nor Lægeforen 1993; 113: 3737-42.

Article in Norwegian.

Abstract on Pubmed:

1,031 Norwegian physicians were questioned about their attendance at various musical events, and whether they played an instrument or were active in an orchestra or a choir. 36% of the physicians had been to the opera or the ballet during the last year, and 64% to at least one classical concert. 39% had been to a pop, rock or jazz concert. For the first two categories the figures are higher than in a group of Norwegian university graduates. 55% of the physicians can play an instrument, and 18% do so actively. These figures are also higher than in the university graduate group. Participation in an orchestra or choir is highest among general practitioners and public health physicians.

Sammendrag/ingress, Tidsskrift for Den norske legeforening: I forbindelse med Legekårsundersøkelsen har 1 031 leger svart på spørsmål om hvor ofte de har vært på operaforestilling eller konsert siste år, om de selv spiller eller har spilt noe instrument, og om de er med i kor eller orkester. En del av svarene kan sammenliknes med data fra Statistisk sentralbyrås undersøkelse om kultur- og mediebruk fra 1991. 35 % av legene hadde vært på opera-/balettforestilling siste år, 64 % på konsert med klassisk musikk, og 40 % på pop-, rock- eller jazzkonsert. Det er flere blant legene enn blant akademikere generelt som har vært på operaforestilling eller på konsert med klassisk musikk siste år. Flere eldre enn yngre leger går på klassiske konserter, mens flere yngre går på pop-, rock- og jazzkonserter. 55 % av legene kan spille et instrument, og 18 % spiller for tiden. Dette er også høyere andeler enn blant akademikere generelt. Allmennpraktikere og samfunnsmedisinere er oftere med i orkester eller kor enn andre norske akademikere. Undersøkelsen viser at leger er mer interessert i og opptatt av musikk enn akademikere flest.