Veiledningspedagogikkseminar: Grunnleggende relasjonell forståelse. Del 1 (33730)
Dato: | 6-7. feb 2020 |
Sted: | Thon Hotell Arena, Lillestrøm |
Adresse: |
Nesgata 1
2004, LILLESTRØM NORGE |
Påmeldingsfrist | 01.12.2019 |
Praktiske henvendelser: | Kontor for legers videre- og etterutdanning - Oslo
Epost: Kurs.oslo@legeforeningen.no |
Antall kurstimer | 14 |
Maks antall deltakere | 100 |
Kurseier | Norsk barne- og ungd.psyk.forening |
Priser |
|
Deltaker: | 3 500,- |
Kurskomite: | 0,- |
Viktig informasjon
OVERNATTING:
Deltagere som ønsker det, booker og gjør opp direkte med Thon Hotel Arena via denne linken:
https://www.thonhotels.no/event/veiledningspedagogikkseminar/
Etter 08 Januar 2020 slippes rommene.
Vedr. priser og betaling;
Hotellovernattingen betales ved bestilling.
Regning for lunsj- og pauserservering samt felles middag for de som ønsker det kommer på regningen sammen med kursavgiften.
Overnatting kr 1495 per pers, rom/frokost
Dagpakker kr 725 per dag
Dagens middag kr 465 per person
Evt. tilslutningsdøgn 5. februar (kr 1580,-).
Målgruppe
Spesialister i barne-og ungdomspsykiatri
Læringsmål
Målet er å skape en felles forståelse i barne-og ungdomspsykiatrien i landet hvordan LIS skal veiledes i grunnleggende relasjonell forståelse, som utgjør de første 40 timene av psykoterapiveiledningen deres. Spesialister i barne-og ungdomspsykiatri vil få kunnskap om hvordan en kan veilede LIS til å forstå terapeutiske relasjoner i lys av LISs egne personlige erfaringer og relasjonelle ressurser, hvordan de skal ha en dialog om hvordan LIS behersker rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet til sine pasienter og hvordan de skal velge den terapiretningen som passer dem og deres pasientgruppe best. Det vil være både forelesninger og gruppearbeid. Det vil være 2 x 2 dager over ett år.
Innhold
Hva regnes i dag som grunnleggende relasjonell forståelse og virksomme faktorer i terapi, i et mylder av terapeutiske retninger? Hvordan kan vi som veiledere, formidle kunnskap om terapeutiske relasjoner pedagogisk og presist, samtidig som vi tar inn den enkelte LIS personlige erfaringer og relasjonelle ressurser? Hvordan evaluere og få til en god dialog om hvordan LIS behersker rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet til sine pasienter slik at både diagnostikk og terapi blir avklarende, til lindring og tilfriskning for barn og unge med psykiske lidelser.
Temaoversikt
Samling vår 2020: 2 dager
- Hva er grunnleggende relasjonell forståelse. Intet nytt under solen i 2020? Tradisjonelle og nyere begreper. Tilknytning, sosial kognisjon, mentalisering, overføring/motoverføring. Læringsmål for LIS i GRF.
- Kliniske vignetter: Relasjon i møte med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere. Profesjonell relasjon vs familie, vennskap. Forstå egne erfaringer og reaksjoner, håndtering av terapeutfeil.
- Praktiske rammer for psykoterapiveiledningen, etablering av relasjon mellom LIS og veileder
- Kort innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk, hvordan formidle kompleks kunnskap?
- Hvordan tilpasse veiledningen til den enkelte LISerfaringer og relasjonelle ferdigheter.
- Veiledning på veiledning, hvordan utvikle seg som veileder, egenerfaringsgrupper. Hvilken veiledertype er du? Trener, dommer, medspiller, supporter..
Samling høst 2020: 2 dager
- Hvordan forstå og bruke relasjonen i langtidsterapi, korttidsterapi, i gruppeterapi
- og samarbeid med systemet rundt barnet? Kliniske vignetter.
- Fellesfaktorer i de fleste terapiretningene. Alliansebygging, korrigerende emosjonelle erfaringer, brudd og reparasjon etc.
- Hva kjennetegner er god terapeut uavhengig av metode? Teraputfaktorer.
- Evaluering av LIS, hvordan få til en tydelig og trygg dialog om prosessen. Hvor går grensen?
- Samarbeid med andre veiledere og ledelse. Gruppeveiledning?
- Evaluering av kurset og videre arbeid med grunnleggende relasjonell forståelse i BUP og DNLF. Hvordan kvalitetssikre god terapi fremover etterhvert som fagfeltet utvides og kan oppleves fragmentert?
Arbeidsmåter
Omfang:
- 2x2 dager, 06. og 07. februar 2020, 29. og 30. oktober 2020
- Sted: Østlandet
Arbeidsform:
- Forelesninger og gruppearbeid.
- Etablering av nettverk for veiledere i BUP mellom samlingene,
Bakgrunn:
- I følge spesialistforskriften vedlegg 2 alle LIS obligatorisk gjennomføre 40 timer veiledning hos spesialist i barne- og ungdomspsykiatri om Grunnleggende relasjonell forståelse. I disse timene skal «LIS få kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle og andre livserfaringer påvirker forholdet. Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.»
Kurskomite
Linda Beate | Havmøller |
Randi | Ulberg | (Kursleder) |
Knut-Asbjørn | Ulstein |
Gro Janne Henningsen | Wergeland |
Eirin Margrete | Theodorsen |
Godkjenninger - Gamle spesialistregler
Etterutdanning
Barne- og ungdomspsykiatri: | Valgfrie kurs: 14 t |
Program for Veiledningspedagogikkseminar: Grunnleggende relasjonell forståelse. Del 1 (33730)
Torsdag 6. februar
Samling 1: Fokus på kandidatens møte med pasienten |
|
10.00 |
Rammer for psykoterapiveiledningen
Gro Janne Henningsen Wergeland |
11.00 |
Forelesning om relasjonens betydning i terapi
Randi Ulberg |
11.45 |
Forelesning om relasjon mellom LIS og veileder
Linda Beate Havmøller |
12.30 | Lunsj |
13.15 |
Gruppearbeid – veiledningskasuistikker.
Knut-Asbjørn Ulstein |
14.15 |
Grunnleggende veiledningspedagogikk
Randi Ulberg |
15.15 |
Grunnleggende veiledningspedagogikk
Randi Ulberg |
16.15 |
Veilederrollen: trener og dommer
Eirin Margrete Theodorsen |
16.45 |
Gruppearbeid: Egne problemstillinger
Eirin Margrete Theodorsen |
17.30 | Oppsummering i plenum |
18.00 | Slutt for i dag |
19.00 | Middag: alle oppfordres til å delta |
Fredag 7. februar
08.00 |
Samme tema fortsetter
v/Knut Asbjørn Ulstein og Gro Janne Wergeland |
08.30 |
Forelesning om blant annet fellesfaktorer i terapi
v/Knut Asbjørn Ulstein og Gro Janne Wergeland |
11.30 | Lunsj |
12.30 |
Gruppearbeid knyttet til veiledning på terapier i de tre fasene
Eirin Margrete Theodorsen |
13.45 |
Veiledningsprosessens og terapiens ulike faser: Begynnelse, midtdel, avslutning
Linda Beate Havmøller |
14.30 |
Oppsummering/avslutning
Veiledningpedagogikkseminar: Grunnleggende relasjonell forståelse. Del 2 settes opp 29. - 30. oktober https://beta.legeforeningen.no/kurs/2019/10/33784/#tab2
|