Informasjon
Leger og andre som underviser leger og annet helsepersonell.
Etter dette kurset har du
- fått praktiske trening og økt bevissthet om egen rolle og muligheter som underviser og tilrettelegger for læring
- blitt kjent med prinsipper og metoder for å designe kurs som passer til kursdeltakernes læringsbehov
- lært å skreddersy læringsmetoder, virkemidler og vurderingsformer som passer til læringsmålene for kurset du vil lage
- fått innblikk i hva moderne læringsteori sier om gode måter å fasilitere læring på
- lært pedagogiske prinsipper og begreper som ruster deg til å se kritisk og konstruktivt på tradisjonell undervisning og kursdesign
Vi legger opp til et kurs der aktiviserende undervisningsformer står i fokus. Endring i egen undervisning skjer når en forstår hvordan og hvorfor endring skjer evt. ikke skjer. Kurset vil derfor veksle mellom teoretiske begrunnelser og praktisk verkstedøkter hvor deltakerne jobber med egne kursskisser, med presentasjonsteknikk og hvordan underviserrollen kan fylles. Hensikten med kurset er å ruste deltakerne til å videreutvikle egne kursopplegg ved å arbeide med mål, innhold, metoder og vurdering.
Akutt- og mottaksmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Allmennmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Anestesiologi
Valgfrie kurs: 15 t
Arbeidsmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Barne- og ungdomspsykiatri
Valgfrie kurs: 15 t
Barnekirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Barnesykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Blodsykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Bryst- og endokrinkirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Endokrinologi
Valgfrie kurs: 15 t
Fordøyelsessykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Fysikalsk medisin og rehabilitering
Valgfrie kurs: 15 t
Fødselshjelp og kvinnesykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Gastroenterologisk kirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Generell kirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Geriatri
Valgfrie kurs: 15 t
Hjertesykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Hud- og veneriske sykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Immunologi og transfusjonsmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Indremedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Infeksjonssykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Karkirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Klinisk farmakologi
Valgfrie kurs: 15 t
Klinisk nevrofysiologi
Valgfrie kurs: 15 t
Lungesykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Maxillofacial kirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Medisinsk biokjemi
Valgfrie kurs: 15 t
Medisinsk genetikk
Valgfrie kurs: 15 t
Medisinsk mikrobiologi
Valgfrie kurs: 15 t
Nevrokirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Nevrologi
Valgfrie kurs: 15 t
Nukleærmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Nyresykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Onkologi
Valgfrie kurs: 15 t
Ortopedisk kirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Patologi
Valgfrie kurs: 15 t
Plastikkirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Psykiatri
Valgfrie kurs: 15 t
Radiologi
Valgfrie kurs: 15 t
Revmatologi
Valgfrie kurs: 15 t
Rus- og avhengighetsmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Samfunnsmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Thoraxkirurgi
Valgfrie kurs: 15 t
Urologi
Valgfrie kurs: 15 t
Øre-nese-halssykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Øyesykdommer
Valgfrie kurs: 15 t
Alders- og sykehjemsmedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Allergologi
Valgfrie kurs: 15 t
Smertemedisin
Valgfrie kurs: 15 t
Onsdag 22. januar
09.00
Presentasjon av deltakerne og av kurset.
Schei/Kvernenes
09.20
Kartlegging av tidligere undervisningserfaringer.
10.15
Hva er læring og hvordan skjer det?
11.00
Pause.
11.15
Læringsmål som planeggingsverktøy (inkl.
reformulering av medbrakte målbeskrivelser).
12.00
Lunsj.
12.45
Kurskonsensus (overordnet planlegging av kurs).
14.15
Pause.
14.30
Å skape gode rammer for læring (jfr. bruk av tekniske
hjelpemidler - hva og hvordan?)
15.30
Analyse: Hva har skjedd i dag, hva lærer vi som
kursholdere av det?
Torsdag 23. januar
09.00
Hovedpunkter fra i går og dagens program.
Schei/Kvernenes
09.30
Virkemidler for deltakeraktivisering.
10.30
Pause.
10.45
Arbeid med medbrakte presentasjoner.
11.15
Underviserrollen - identitet og komfortsone.
12.15
Lunsj.
13.00
Formidlingsteknikker.
14.30
Motstand mot endring.
15.30
Oppsummering, evaluering, analyse av
læringseffekter fra begge dager.
16.00
Slutt.
Edvin | Schei | (Kursleder) |
Monika | Kvernenes | (Kursleder) |
Forberedelser
Før selve kurset må alle deltakerne:
1) beskrive et eget kurs, påtenkt eller eksisterende, med utgangspunkt i mal de får tilsendt i forkant (ca. en uke før kursstart).
2) ta med en presentasjon / powerpoint-fil el.l. som de har laget og som inngår i kurset. Vi skal jobbe aktivt med denne i kurset.
Kursavgift:
Kr. 3500,- (Dagpakke kr. 685,- per dag kommer i tillegg, inkl. lunsj og pausemat).
Kursarrangør er Primærmedisinsk Uke.
påmelding e-post: cfaye@a-support.no