Veiledningpedagogikkseminar: Grunnleggende relasjonell forståelse. Del 2 (33784)
Dato: | 11-12. mar 2021 |
Sted: | Zoom |
Praktiske henvendelser: | Kontor for legers videre- og etterutdanning - Oslo
Epost: Kurs.oslo@legeforeningen.no |
Antall kurstimer | 14 |
Maks antall deltakere | 100 |
Kurseier | Norsk barne- og ungd.psyk.forening |
Priser |
|
Deltaker: | 3 700,- |
Målgruppe
Spesialister i barne-og ungdomspsykiatri
Innhold
Hva regnes i dag som grunnleggende relasjonell forståelse og virksomme faktorer i terapi, i et mylder av terapeutiske retninger? Hvordan kan vi som veiledere, formidle kunnskap om terapeutiske relasjoner pedagogisk og presist, samtidig som vi tar inn den enkelte LIS personlige erfaringer og relasjonelle ressurser? Hvordan evaluere og få til en god dialog om hvordan LIS behersker rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet til sine pasienter slik at både diagnostikk og terapi blir avklarende, til lindring og tilfriskning for barn og unge med psykiske lidelser.
Temaoversikt
Samling vår 2020: 2 dager
- Hva er grunnleggende relasjonell forståelse. Intet nytt under solen i 2020? Tradisjonelle og nyere begreper. Tilknytning, sosial kognisjon, mentalisering, overføring/motoverføring. Læringsmål for LIS i GRF.
- Kliniske vignetter: Relasjon i møte med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere. Profesjonell relasjon vs familie, vennskap. Forstå egne erfaringer og reaksjoner, håndtering av terapeutfeil.
- Praktiske rammer for psykoterapiveiledningen, etablering av relasjon mellom LIS og veileder
- Kort innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk, hvordan formidle kompleks kunnskap?
- Hvordan tilpasse veiledningen til den enkelte LISerfaringer og relasjonelle ferdigheter.
- Veiledning på veiledning, hvordan utvikle seg som veileder, egenerfaringsgrupper. Hvilken veiledertype er du? Trener, dommer, medspiller, supporter..
Samling høst 2021: 2 dager
- Hvordan forstå og bruke relasjonen i langtidsterapi, korttidsterapi, i gruppeterapi
- og samarbeid med systemet rundt barnet? Kliniske vignetter.
- Fellesfaktorer i de fleste terapiretningene. Alliansebygging, korrigerende emosjonelle erfaringer, brudd og reparasjon etc.
- Hva kjennetegner er god terapeut uavhengig av metode? Teraputfaktorer.
- Evaluering av LIS, hvordan få til en tydelig og trygg dialog om prosessen. Hvor går grensen?
- Samarbeid med andre veiledere og ledelse. Gruppeveiledning?
- Evaluering av kurset og videre arbeid med grunnleggende relasjonell forståelse i BUP og DNLF. Hvordan kvalitetssikre god terapi fremover etterhvert som fagfeltet utvides og kan oppleves fragmentert?
Arbeidsmåter
Omfang:
- 2x2 dager, 06. og 07. februar 2020, pt. 11. - 12. mars 2021
- Sted: Østlandet
Arbeidsform:
- Forelesninger og gruppearbeid.
- Etablering av nettverk for veiledere i BUP mellom samlingene,
Bakgrunn:
- I følge spesialistforskriften vedlegg 2 alle LIS obligatorisk gjennomføre 40 timer veiledning hos spesialist i barne- og ungdomspsykiatri om Grunnleggende relasjonell forståelse. I disse timene skal «LIS få kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle og andre livserfaringer påvirker forholdet. Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.»
Kurskomite
Linda Beate | Havmøller | (Kursleder) |
Randi | Ulberg |
Knut-Asbjørn | Ulstein |
Gro Janne Henningsen | Wergeland |
Eirin Margrete | Theodorsen |
Godkjenninger - Gamle spesialistregler
Etterutdanning
Barne- og ungdomspsykiatri: | Valgfrie kurs: 14 t |
Program for Veiledningpedagogikkseminar: Grunnleggende relasjonell forståelse. Del 2 (33784)
Torsdag 11. mars
De fire ulike retningene; hvordan skal vi hjelpe LIS til å velge retning? |
|
10.00 | Innledning første dag: Oppsummering og tilbakemeldinger fra forrige gang. Plan for dagene. |
10.30 |
Innledning om terapi generelt
Randi Ulberg |
11.00 | Pause |
11.15 |
Psykodynamisk terapi
Linda Beate Havmøller Randi Ulberg |
12.15 | Lunsj |
13.15 |
Familieterapi
Gyri Hege Vorren |
14.15 | Pause |
14.30 |
Gruppeterapi
Knut-Asbjørn Ulstein |
15.30 |
Kognitiv terapi
Gro Janne Henningsen Wergeland |
16.30 | Pause |
16.40 |
Gruppearbeid
Eirin Margrete Theodorsen |
17.10 | Kort oppsummering |
Fredag 12. mars
08.30 |
Egnethetsvurdering
Kasuistikker fra Eirin Theodorsen: Drøfting på bordene Linda Beate Havmøller |
10.00 | Pause. Mulighet for utsjekking |
10.30 | Momentliste GRF. Erfaringer/ «Vitebok» |
11.30 | Lunsj |
12.30 |
Selvivaretagning
Eirin Margrete Theodorsen |
13.30 | Pause |
13.45 | Veiledning |
15.00 | Avslutning: Oppsummering. |
15.30 | Slutt. Vel hjem! |