Visualisering og modusdialog i skjematerapi (33342)

Dato: 27-29. mar 2019
Kurslokale: Lovisenberg diakonale gjestehus, Lovisenberggaten 15 A, Oslo
Påmeldingsfrist 01.03.2019
Praktiske henvendelser: Norsk forum for skjematerapi
Maks antall deltakere 40
Kurseier Norsk forening for kognitiv terapi

Priser

Deltaker: 7 500,-

Målgruppe

Leger og psykologer.

Læringsmål

Kurset har som mål å dyktiggjøre kandidatene i å bruke minnebilder som er en hyppig benyttet og effektiv teknikk i skjemateapi. Eksisterende ferdigheter vil bli finpusset og utfordrende situasjoner vil bli diskutert og praktisert. I løpet av kurset vil man gjøre bruk av nytt læringsmateriell med spesielt fokus på forestillingsøvelser og basert på ny innsikt og erfaring med denne teknikken. Andre måter å bruke minnebilder terapeutisk vil også bli diskutert, slik som minnebilder i såkalt "flash-forwards" og mareritt. Dag tre er viet modusdialog ved hjelp av stoler. Ulike stolteknikker for å få til endring i skjematerapi vil bli demonstrert og praktisert gjennom kursdagen.

Kurslitteratur

Young, J.E., Kiosko, J.S, & Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy. A practitioner's guide. New York: The Guildford Press.

Perris, P. Gyllenhammar, C (2016). Schematerapi: en klinikers haandbok & en terapiberättelse, Natur och kultur akademiska.

Andre opplysninger

Hva er skjematerapi?

Skjematerapi er en integrativ psykoterapimodell som kombinerer elementer fra tilknyningsteori, psykodynamisk terapi, gestaltterapi, emosjonsfokusert terapi og kognitiv atferdsterapi (Vreeswijk, Broersen & Nadort, 2012). Det er en utbredt terapitilnærming som stadig har fått nye anvendelser, og den benyttes i dag overfor barn, ungdom og voksne og gis i form av individualterapi, parterapi, familieterapi og gruppeterapi. 

Den benyttes også i kriminalomsorgen. Skjematearpi ble utviklet av den amerikanske psykologen Dr. Jeffrey Young på midten av 1980-tallet, i 1990 benevnt skjemabasert terapi, senere skjematerapi. Forskningsmessig har skjematerapi blitt viet stor interesse siden begynnelsen av 2000-tallet. Både de grunnleggende teoretiske begrepene og effektene av klinisk behandling har blitt studert. Forskning viser at skjematerapi er meget godt egnet i forhold til behandling av personlighetsforstyrrelse spesielt. Skjematerapi er videre en evidensbasert terapitilnærming i forhold til kompliserte psykiatriske tilstander som rusavhengighet, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjoner.

Kurskomite

Erlend Aschehoug (Kursleder)
Snorre Kristiansen

Godkjenninger - Gamle spesialistregler

Videreutdanning

Allmennmedisin: Emnekurs: 17 t, GJELDER EMNE: Psykiatri
Psykiatri: Valgfrie kurs: 17 t

Etterutdanning

Allmennmedisin: Emnekurs: 17 t, GJELDER EMNE: Psykiatri
Psykiatri: Valgfrie kurs: 17 t

Program for Visualisering og modusdialog i skjematerapi (33342)

Torsdag 28. mars

10.00 Introduction, safe place imagery plan for the

day and discussing specific learning objectives. 

10.15 Theory. In pairs, discuss how to explain the

the rationale and working mechanisms to a patient, plenary discussion of the working mechanisms.

Diagnostic Imagery exercises

10.35 Demonstration with "subtitles".
11.00 Exercises in pairs, Diagnostic Imagery.
11.20 Evaluation of the exercise.
11.30 Lunch break.
12.30 Introduction of the window of tolerance.

Imagery rescripting 1st fase: therapist rescripts

12.45 Introduction of IR 1st fase.
12.55 Demonstration with "subtitles": therapist rescripts

image with punitive parent and challenging situations (antagonist is too strong, guilt feelings are triggered when addressing the antagonist etc.)

13.30 Exercise in pair IR 1st fase.
13.55 Evaluation on the exercise.
14.00 Coffee/tea break.

What are we doing?

14.15 Identifying different mistakes of the therapist.

Imagery Rescripting 2nd fase: patient rescripts

14.45 Introduction IR 2nd fase, visualizing the healthy

adult.

15.15 Demonstration IR 2nd fase.
15.45 Coffe/tea break.
16.00 Exercise in pairs IR 2nd fase.
16.30 Evaluation of exercise and of Day 1.

Fredag 29. mars

09.00 Welcome, questions related to Day 1.

Different Antagonists

10.45 Introduction IR for future trigger situations.
11.00 Demonstration IR future trigger situations.
11.30 Lunch break.
12.30 Exercise in pairs IR future trigger situations.
13.30 Plenary exercise IR flash forwards/nightmares.
14.00 Coffee/tea break.
14.15 Plenary discussion and exercise of challening

situations.

15.00 In 2 subgroups practicing skills.
15.45 Evaluation of the exercise and the workshop in total.

Lørdag 30. mars

09.00 Welcome, plan for today and learning objectives.

Diagnostic Chair Work

09.15 Refreshing the working mechanisms of chair work.
09.30 Demonstration diagnostic chair work with "subtitles".
09.55 Exercise diagnostic chair work.
10.25 Evaluation of the exercise.
10.25 Evaluation of the exercise.
10.30 Coffee/tea break.

Chair work with a strong Detached Protector

10.45 Demonstration with "subtitles chair work with

strong Detached Protector (contaminating chairs).

12.30 Exercise in pairs chair work with strong Detached

Protector.

13.00 Evaluation of the exercise.

Chair work with a strong Punitive Parent

13.15 Demonstation with "subtitles" chair work with a

strong Punitive Parent.

14.45 Evaluation of the exercise.
15.00 Chair work in 2nd fase of therapy: strengthening

the Healty Adult: introduction and demonstration.

15.45 Evaluation of the workshop.