Visualisering og modusdialog i skjematerapi (33342)
Dato: | 27-29. mar 2019 |
Kurslokale: | Lovisenberg diakonale gjestehus, Lovisenberggaten 15 A, Oslo |
Påmeldingsfrist | 01.03.2019 |
Praktiske henvendelser: | Norsk forum for skjematerapi |
Maks antall deltakere | 40 |
Kurseier | Norsk forening for kognitiv terapi |
Priser |
|
Deltaker: | 7 500,- |
Målgruppe
Leger og psykologer.
Læringsmål
Kurset har som mål å dyktiggjøre kandidatene i å bruke minnebilder som er en hyppig benyttet og effektiv teknikk i skjemateapi. Eksisterende ferdigheter vil bli finpusset og utfordrende situasjoner vil bli diskutert og praktisert. I løpet av kurset vil man gjøre bruk av nytt læringsmateriell med spesielt fokus på forestillingsøvelser og basert på ny innsikt og erfaring med denne teknikken. Andre måter å bruke minnebilder terapeutisk vil også bli diskutert, slik som minnebilder i såkalt "flash-forwards" og mareritt. Dag tre er viet modusdialog ved hjelp av stoler. Ulike stolteknikker for å få til endring i skjematerapi vil bli demonstrert og praktisert gjennom kursdagen.
Kurslitteratur
Young, J.E., Kiosko, J.S, & Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy. A practitioner's guide. New York: The Guildford Press.
Perris, P. Gyllenhammar, C (2016). Schematerapi: en klinikers haandbok & en terapiberättelse, Natur och kultur akademiska.
Andre opplysninger
Hva er skjematerapi?
Skjematerapi er en integrativ psykoterapimodell som kombinerer elementer fra tilknyningsteori, psykodynamisk terapi, gestaltterapi, emosjonsfokusert terapi og kognitiv atferdsterapi (Vreeswijk, Broersen & Nadort, 2012). Det er en utbredt terapitilnærming som stadig har fått nye anvendelser, og den benyttes i dag overfor barn, ungdom og voksne og gis i form av individualterapi, parterapi, familieterapi og gruppeterapi.
Den benyttes også i kriminalomsorgen. Skjematearpi ble utviklet av den amerikanske psykologen Dr. Jeffrey Young på midten av 1980-tallet, i 1990 benevnt skjemabasert terapi, senere skjematerapi. Forskningsmessig har skjematerapi blitt viet stor interesse siden begynnelsen av 2000-tallet. Både de grunnleggende teoretiske begrepene og effektene av klinisk behandling har blitt studert. Forskning viser at skjematerapi er meget godt egnet i forhold til behandling av personlighetsforstyrrelse spesielt. Skjematerapi er videre en evidensbasert terapitilnærming i forhold til kompliserte psykiatriske tilstander som rusavhengighet, spiseforstyrrelser, angstlidelser og depresjoner.
Kurskomite
Erlend | Aschehoug | (Kursleder) |
Snorre | Kristiansen |
Godkjenninger - Gamle spesialistregler
Videreutdanning
Allmennmedisin: | Emnekurs: 17 t, GJELDER EMNE: Psykiatri |
Psykiatri: | Valgfrie kurs: 17 t |
Etterutdanning
Allmennmedisin: | Emnekurs: 17 t, GJELDER EMNE: Psykiatri |
Psykiatri: | Valgfrie kurs: 17 t |
Program for Visualisering og modusdialog i skjematerapi (33342)
Torsdag 28. mars
10.00 |
Introduction, safe place imagery plan for the
day and discussing specific learning objectives. |
10.15 |
Theory. In pairs, discuss how to explain the
the rationale and working mechanisms to a patient, plenary discussion of the working mechanisms. |
Diagnostic Imagery exercises |
|
10.35 | Demonstration with "subtitles". |
11.00 | Exercises in pairs, Diagnostic Imagery. |
11.20 | Evaluation of the exercise. |
11.30 | Lunch break. |
12.30 | Introduction of the window of tolerance. |
Imagery rescripting 1st fase: therapist rescripts |
|
12.45 | Introduction of IR 1st fase. |
12.55 |
Demonstration with "subtitles": therapist rescripts
image with punitive parent and challenging situations (antagonist is too strong, guilt feelings are triggered when addressing the antagonist etc.) |
13.30 | Exercise in pair IR 1st fase. |
13.55 | Evaluation on the exercise. |
14.00 | Coffee/tea break. |
What are we doing? |
|
14.15 | Identifying different mistakes of the therapist. |
Imagery Rescripting 2nd fase: patient rescripts |
|
14.45 |
Introduction IR 2nd fase, visualizing the healthy
adult. |
15.15 | Demonstration IR 2nd fase. |
15.45 | Coffe/tea break. |
16.00 | Exercise in pairs IR 2nd fase. |
16.30 | Evaluation of exercise and of Day 1. |
Fredag 29. mars
09.00 | Welcome, questions related to Day 1. |
Different Antagonists |
|
10.45 | Introduction IR for future trigger situations. |
11.00 | Demonstration IR future trigger situations. |
11.30 | Lunch break. |
12.30 | Exercise in pairs IR future trigger situations. |
13.30 | Plenary exercise IR flash forwards/nightmares. |
14.00 | Coffee/tea break. |
14.15 |
Plenary discussion and exercise of challening
situations. |
15.00 | In 2 subgroups practicing skills. |
15.45 | Evaluation of the exercise and the workshop in total. |
Lørdag 30. mars
09.00 | Welcome, plan for today and learning objectives. |
Diagnostic Chair Work |
|
09.15 | Refreshing the working mechanisms of chair work. |
09.30 | Demonstration diagnostic chair work with "subtitles". |
09.55 | Exercise diagnostic chair work. |
10.25 | Evaluation of the exercise. |
10.25 | Evaluation of the exercise. |
10.30 | Coffee/tea break. |
Chair work with a strong Detached Protector |
|
10.45 |
Demonstration with "subtitles chair work with
strong Detached Protector (contaminating chairs). |
12.30 |
Exercise in pairs chair work with strong Detached
Protector. |
13.00 | Evaluation of the exercise. |
Chair work with a strong Punitive Parent |
|
13.15 |
Demonstation with "subtitles" chair work with a
strong Punitive Parent. |
14.45 | Evaluation of the exercise. |
15.00 |
Chair work in 2nd fase of therapy: strengthening
the Healty Adult: introduction and demonstration. |
15.45 | Evaluation of the workshop. |