Kasusformulering i skjematerapi (33303)
Dato: | 14-15. feb 2019 |
Kurslokale: | Lovisenberg diakonale gjestehus, Lovisenberggaten 15 A, Oslo |
Påmeldingsfrist | 01.02.2019 |
Praktiske henvendelser: | Norsk forening for kognitiv terapi |
Maks antall deltakere | 20 |
Kurseier | Norsk forening for kognitiv terapi |
Priser |
|
Deltaker: | 4 000,- |
Målgruppe
Leger og psykologer.
Læringsmål
Kurset gir en grundig innføring i kartleggingsarbeidet som danner grunnlaget for kasusformulering i skjematerapi.
Kasusformulering er en viktig prosess hvor klient og terapeut i samarbeid setter betydningsfulle elementer i relasjon til hverandre på en meningsfull måte. En god kasusformulering gir det beste utgangspunkt for endringsarbeid.
Kurset vil inneholde både teoretiske og praktiske fremstillinger av de ulike delene i kartleggingsprosessen slik de er definert i skjematerapi. Ulike fremgangsmåter for å samle inn vesentlig informasjon vil bli demonstrert.
Kurslitteratur
Anbefalt litteratur:
Perris, P. Gyllenahmmar, C (2016). Schematerapi: en klinikers handbok & en terapiberättelse. Natur och kultur akademiska
Young. J.E. Klosko, J.S., & Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy. A practitioner's guide. New York: The Guildford Press.
Kurskomite
Erlend | Aschehoug | (Kursleder) |
Snorre | Kristiansen |
Godkjenninger - Gamle spesialistregler
Etterutdanning
Psykiatri: | Valgfrie kurs: 16 t |
Program for Kasusformulering i skjematerapi (33303)
Torsdag 14. februar
09.30 | Registrering. |
10.00 | Oversikt over terapiprosessens ulike deler. |
11.30 | Lunsj. |
12.30 | Kartleggingsarbeid: plassere symptomer og lidelse i sammenheng. |
14.45 | Pause. |
15.00 | Bruk av minnebilder for å få en dypere forståelse av problemer og sammenhenger. |
Fredag 15. februar
08.30 | Registrering. |
09.00 |
Moduskonseptualisering: differensiere mellom ulike modi, eksempler
på vanlige moduskonstellasjoner ved forskjellige personlighetsforstyrrelser, konseptualisere modussykluser. |
11.30 | Lunsj. |
12.30 | Psykoedukasjon: undervise pasient om modellen og endringsmuligheter. |
15.00 | Pause. |
15.15 | Utvikling av behandlingsplan. |
16.00 | Slutt. |