Workshop om tics-kontrollerende trening (33259)
Dato: | 11-13. des 2018 |
Sted: | Scandic Bergen City Hotell |
Adresse: |
Håkonsgaten 2-7
5015, BERGEN NORGE |
Praktiske henvendelser: | Helse Vest RHF |
Maks antall deltakere | 25 |
Kurseier | Helse Vest RHF |
Viktig informasjon
Alternativ 2 - workshop for viderekomne arrangeres 12.12 fra kl. 13.00-16.00 og 13.12.18 hele dagen. Dette er et seminar for behandlere med erfaring med CBIT/HRT trening.
Kurset er godkjent for følgende spesialiteter:
- Barne- og ungdomspsykiatri: 9 timer for spesialistenes etterutdanning.
- Psykiatri: 9 timer for leger i spesialisering og for spesialistenes etterutdanning.
- Nevrologi: 9 timer for spesialistenes etterutdanning.
Målgruppe
Behandlere (inkludert psykologer, leger og samfunnsvitere med mastergrad i psykologi) av pasienter med tic spektrum forstyrrelser i spesialisthelsetjenesten.
Læringsmål
Behandlerne skal lære Comprehensive Behavioral Intervention for Tics (CBIT) som er den best-dokumenterte ikke-farmakologiske behandlingsmetoden hos pasiente med tics og er å foretrekke som førstevalgs behandling av tics. CBIT bygger på tics-kontrollerende trening (Habit reversal training, HRT) og avspenningstrening, i tillegg til tiltak som hjelper å identifisere situasjoner som påvirker tics. Metoden går ut på å øke pasientens oppmerksomhet på den repeterende tic atferden, for deretter å forsøke å utvikle en alternativ respons på trangen til å utføre den. Terapiformen fjerner ikke egentlig den uønskede atferden, men kan være en hjelp til å kontrollere den. Hyppigheten av tics kan imidlertid påvirkes av ytre forhold. Dette utnyttes i behandlingen og et element i CBIT er derfor å kartlegge situasjoner der det er mye vs. lite tics, inkludert hvordan andres reaksjoner på barnets tics er (atferdsanalyse).
Etter kurset vil deltakerne kunne bruke elementene i Comprehensive Behavioral Intervention for Tics (CBIT).
Kurskomite
Heike | Eichele | (Kursleder) |
Godkjenninger - Gamle spesialistregler
Videreutdanning
Barne- og ungdomspsykiatri: | Valgfrie kurs: 16 t |
Psykiatri: | Valgfrie kurs: 16 t |
Etterutdanning
Barne- og ungdomspsykiatri: | Valgfrie kurs: 16 t |
Nevrologi: | Valgfrie kurs: 16 t |
Psykiatri: | Valgfrie kurs: 16 t |
Program for Workshop om tics-kontrollerende trening (33259)
Tirsdag 11. desember
09.00 |
Background on TS, Treatment and Behavioral Theory.
|
10.30 | Break. |
11.00 |
Review of TS Assessment Instruments and Strategies.
Objectives - Participants will be able to: Administer, score, and interpret TS-specific assessments |
12.00 | Lunch break. |
13.00 |
Overview of the Core Components of CBIT.
Objectives - Participants will be able to: |
13.45 | Break. |
14.15 |
Training in Core Components of CBIT - Part 1.
Objectives - Participants will be able to: |
14.30 | Q & A. |
Onsdag 12. desember
Training in Core Treatment Components and Case Conceptualization |
||
09.00 | Welcome and Questions from Previous Day. | |
09.30 |
Training in Core Components of CBIT Part 3:
Competing Response Training (HRT).
a) Conduct Competing Response Training |
|
10.15 | Break. | |
10.45 |
Break out groups, demonstrations, & practice with
CBIT protocol. Objectives - Participants wil be able to demonstrate primary components of CBIT, including HRT. |
|
12.00 | Lunch break. | |
13.00 |
Break out groups: Case Discussions (advanced clinicians /
prior BTI attendees welcome). Objectives - Participants will be able to demonstrate primary components of CBIT, including HRT. |
|
15.00 | Reconvene as a group: Discussion and Q & A. |
Torsdag 13. desember
Training in Core Treatment Components and Case Conceptualization |
|
09.00 | Welcome / Introductions / Q&A from previous day. |
09.30 |
Research & practice update regarding advancements in
the clinical management of TS. |
11.00 | Clinical challenges in the management of tics. |
12.00 | Lunch. |
13.00 |
Comprehensive treatment planning and clinical
strategies for managing comorbidity & associated symptoms. |
14.30 |
Group discussion of complex clinical cases and
clinical challenges when working with TS. |
15.30 |
Wrap-up/planning for collaborative research and
ongoing clinical training. |