08.30 | Registrering, kaffe/te. |
09.00 |
Velkommen.
Kursleder |
09.05 |
Kognitiv testing - hva er det vi tester, og hvordan
gjør vi det? |
09.45 |
Hva er normalt? Statistikk for amatører av en amatør.
Normer for kognitive tester. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Vurdering av evnenivå - "intelligens". |
11.30 |
Finmotoriske tester. Testing av oppmerksomhet og
konsentrasjonsevne. Tralltester, kanselleringstester. |
12.30 | Lunsj. |
13.15 |
Testing av hukommelse. Noe hukommelsesteori.
Arbeidshukommelse og langtidshukommelse. Semantisk/epiodisk hukommelse. Gjenkalling/gjenkjenning. |
13.45 |
Testing av verbal innlæring og hukommelse:
Ordlistetester (f.eks. CERAD 10-ordtest). Bildehukommelsestester (Kendrick object learning test. Recall of pictures test). |
14.15 | Pause. |
14.30 |
Testing av visuell hukommelse. Semantisk hukommelse/
semantisk ordflytstesting. |
15.30 | Kasuistikker. |
08.30 | Vurdering av språkfunksjon. |
09.15 |
Testing av visuelle evner (visuell gnosis, visuospatielle
og visuokonstruktive evner). Figurkopiering. Klokketest. Tolkning av bilder. |
10.00 | Pause. |
10.15 | Visuelle evner - forts. Herunder også regneevne. |
11.00 |
Testing av eksekutive funksjoner. Mental tracking,
arbeidshukommelse (trailtester, kodningstester, "same-different"-tester). Fonologisk ordflytstesting. Begrepsdanning - abstraksjsonsevne. Mønsterdeteksjon. Logisk resonnering. Inhibering av impulser. Dømmekraft. Atferd i testsituasjonen. |
11.30 | Lunsj. |
12.30 |
Testprofiler ved ulike typer av hjernedegenerative
sykdommer - som Alzheimers sykdom, Posterior kortikal atrofi, Demens med Lewy-legemer, Demens ved Parkinsons sykdom, Frontotemporal demens (atferdsvarianten), ulike typer progressiv afasi, Subkortikale skader. |
13.15 |
Vurdering av testvaliditet, aggravering, manglende
samarbeid. |
14.00 | Pause. |
14.15 |
Spesielle hensyn ved testing av personer med lite
skolegang og/eller fremmedspråklig bakgrunn. |
15.00 | Kasuistikker. |
16.00 | Slutt. |