Den medisinske kunnskap er stadig i utvikling, og det skal godt gjøres å følge med. Dette ser vi tydelig når vi studerer f.eks. Cochrane-oppsummeringer og oppdater at medisinske aktiviteter som vi lære om i urtiden, faktisk er vurdert og funnet uhensiktsmessige. Vi har bare ikke tatt konsekvensen. I hverdagen legger vi oss til vaner og praktiserer basert på "det vi pleier å gjøre". Ambisjonene med vårt kurs er å gi noen verktøy for nødvendig endring og grensesetting. Hvordan skal vi navigere mellom googleinformerte pasienter, en sensasjonspreget medievirkelighet og faktisk kunnskap om at nme medisinsk aktivitet kan være direkte skadelig? Dette til overmål i et landskap som i sin natur er kjennetegnet av usikkerhet? Vi vil forsøke å gi gode eksempler fra kreftscreening, bildediagnostikk og antibiotikabruk; områder der det erfaringsmessig er rom for forbedringer. Kurset er lagt opp med mye rom for refleksjon rundt kliniske problemstillinger som alle møter i sin praksishverdag.