Foreleser første dag er som i fjor, klinisk psykolog Nick Grey, som både er kliniker, forsker og veileder i kognitiv terapi i England.
Han er mye brukt av NFKT og er kjent som en levende og dyktig underviser med mye klinisk erfaring og solid fagkunnskap.
Tema for dagen er :
CBT: Foundation and future
Refresher on some basics:
Collaborative empiricism - how we work together, including use of regular feedback; and how we measure what we are doing
Structure - agenda setting/homework, formulation, change methods (including behavioural experiments and imagery)
Keeping principles while being flexible
Supervision:
How we help others develop - including tapes of supervision
Future:
Use of technology - internet, phones, VR - but focus on what we can do right now in sessions
3rd wave approaches and when and how to integrate/use
Role of CBT in physical health
Dag 2:
Bjarne Mikkelsen, tidligere avdelingsoverlege og nå ansatt som psykoterapiveileder, Sykehuset Innlandet HF, vil dele sine erfaringer som veileder gjennom mange år. Han er særlig opptatt av å gi veiledning knyttet opp mot LIS sin arbeidssituasjon og hvordan bidra til å skape interesse og motivasjon slik at LiS vil og kan utvikle seg videre som kognitiv terapeut. Erfaringer fra NFKT sine utdanninger og fra LiS som tar fordypning i kognitiv terapi er at relativt få fortsetter med videre utdanning eller får praktisert kognitiv terapi i særlig grad.
Ingunn Amble er fagdirektør ved Modum Bad og har tatt doktorgrad om nytten av systematiske tilbakemeldinger fra pasienter under behandling. Hun vil presentere resultatene derfra og diskutere implikasjoner av disse funnene. I tillegg vil hun undervise om hva vi vet om egenskaper og ferdigheter som er viktige for å være en god terapeut på tvers av terapiretninger og hva som bidrar til å øke kompetansen som terapeut. Dette var også tema for hennes prøveforelesning.
Torbjørn Tvedten, avtalespesialist og medlem i PTU, deler sine synspunkter på innholdet i veilederutdanningen vår. Dette danner grunnlag for diskusjon i plenum om eventuelle behov for endringer.
Kort til slutt om attestskriving og anbefalinger om litteratur/ressurser til LiS ved oppstart av veiledningen v/kursleder Terje Fladvad