Klinisk emnekurs i barne- og ungdomspsykiatri (32553)
Dato: | 2. feb - 12. apr 2018 |
Sted: | Regionsenter for barn og unges psykiske helse RBUP |
Adresse: |
Gullhaugveien 1-3, (inngang fra Sannakerveien)
Nydalen
0405, OSLO NORGE |
Praktiske henvendelser: | Regionsenter for barn og unges psykiske helse RBUP |
Maks antall deltakere | 30 |
Kurseier | Regionsenter for barn og unges psykiske helse RKBU |
Målgruppe
Allmennleger og leger som jobber i BUP.
Læringsmål
Kurset har som målsetting å gi oppdatert og klinisk relevant kunnskap om aktuelle psykiske lidelser og plager hos barn og unge.
Temaoversikt
- Barn og unge som lever med komplekse livsutfordringer
- Spiseforstyrrelser hos barn og unge. Fastlegens betydning
- Søvnløshet og smerter hos barn og unge. Hva kan fastlegen hjelpe med?
Andre opplysninger
Kursavgift: Kr. 1600,- per kursdag.
Det er også mulig å delta på enkeltdager.
Kurskomite
Melanie Sissel Ekholdt | Huynh | (Kursleder) |
Ole Rikard | Haavet |
Godkjenninger - Gamle spesialistregler
Videreutdanning
Allmennmedisin: | Emnekurs: 18 t, GJELDER EMNE: Barne- og ungdomspsykiatri |
Barne- og ungdomspsykiatri: | Valgfrie kurs: 18 t |
Etterutdanning
Allmennmedisin: | Emnekurs: 18 t, GJELDER EMNE: Barne- og ungdomspsykiatri |
Barne- og ungdomspsykiatri: | Valgfrie kurs: 18 t |
Program for Klinisk emnekurs i barne- og ungdomspsykiatri (32553)
Fredag 2. februar
Barn og unge som lever i komplekse livsbetingelser |
|
09.00 |
Åpning.
Kurslederne |
09.05 |
Hva sier ungdommen selv om psykiske helseplager hos
barn og unge som leder under komplekse livsforhold? Ungdom fra Forandringsfabrikkens Kunnskapssenter |
10.00 | Pause. |
10.15 |
Vanskelig barndom og helseplager - fastlegens rolle.
Gruppe- og plenumsdiskusjon. |
11.00 | Pause. |
11.15 |
Vanskelig barndom og helseplager: Hva sier forskningen?
Linn Getz, lege/professor, Allmennmedisinsk Forskningsenhet, NTNU |
12.00 | Lunsj. |
12.45 |
Vanskelig barndom og helseplager - fastlegens rolle.
Gruppe- og plenumsdiskusjon. |
13.30 | Pause. |
13.45 |
Hvordan kombinere samtaler og medisinering hos denne
gruppen barn og unge? Melanie Ekholdt Huynh, barne- og ungdomspsykiater/studieleder, RBUP |
14.30 | Pause. |
14.30 | Pause. |
14.45 |
Hva kan fastlegen gjøre for de minste barna som lever
i utsatte livsbetingelser? Krister Mostrøm, helsestasjonslege, Aline Spe- og småbarnssenter |
15.30 | Oppsumering og evaluering. |
Torsdag 8. mars
Spiseforstyrrelser hos barn og unge. Fastlegens betydning |
|
09.00 |
Åpning.
Kursledelsen |
09.05 |
Hva sier ungdommen selv om hjelp fra fastlegen når de
har alvorlige spiseproblemer. Ungdom fra Forandringsfabrikkens Kunnskapssenter |
10.00 | Pause. |
10.15 |
Spiseforstyrrelser hos barn og unge. Fastlegens betydning
uti fra medbrakte kasuistikker. Gruppe- og plenumsdiskusjon. |
11.00 | Pause. |
11.15 |
Mat som medisin: Somatiske undersøkelser ved alvorlig
undervekt - veiing og kostlister. |
12.00 | Lunsj. |
12.45 |
Svært alvorlige spiseforstyrrelser. Fastlegens betydning
utifra medbrakte kasuistikker. Gruppe- og plenumsdiskusjon forts. |
13.30 | Pause. |
13.45 |
Samarbeid med spesialisthelsetjenesten ved spiseforstyrrelser
hos barn og unge, erfaringer fra praksis. |
14.30 | Pause. |
14.45 |
Samarbeid med barnevernstjenesten ved alvorlige
spiseforstyrrelser, erfaringer fra praksis. |
15.30 | Oppsummering og evaluering. |
Torsdag 12. april
Søvnvansker og smerter hos barn og unge. Hva kanfastlegen bidra med? |
|
09.00 |
Åpning.
Leder ved RBUP/kursansvarlig |
09.10 |
Hva sier ungdommen selv om sammenhengen psykiske
helseplager og søvn- og smerteproblemer hos barn og unge? |
10.00 | Pause. |
10.15 |
Hvordan kan fastlegen møte de minste barna som strever
med søvn og smerteproblematikk? Krister Mostrøm, helsestasjonslege, Aline Spe- og småbarnssenter |
11.00 | Pause. |
11.15 |
Hvordan forstå søvn-vansker hos barn og unge?
Hva kan være til hjelp? Gruppe- og plenumsdiskusjon. |
12.00 | Lunsj. |
12.45 |
Langvarige smerter hos barn og unge: Hva kan det handle
om? Hvordan kan fastlegen bidra? Gruppe- og plenumsdiskusjon. |
14.15 | Pause. |
14.30 |
Hvilke legemidler kan vi bruke ved smerter og søvnvansker
hos barn og unge? |
15.15 | Oppsummering og evaluering. |