Bakgrunn

Internasjonal historikk

Gjør Kloke Valg er en norsk versjon av Choosing Wisely- kampanjen, som ble til i USA i 2012.
2. JULI 2018

Gjør Kloke Valg er en norsk versjon av den globale "The Choosing Wisely Initiative", som ble til i USA i 2012.

Tidsskriftet New England Journal of Medicine hadde to år tidligere utfordret amerikanske leger til å lage en topp 5-liste over diagnostiske tester eller behandlinger innen egen spesialitet som pasientene har lite eller ingen nytte av. American Board of internal Medicine (ABIM) Foundation publiserte topp 5-anbefalinger for de respektive fagene, og lanserte så kampanjen "Choosing Wisely"  med en egen nettside. Kampanjen har siden utviklet seg til en internasjonal bevegelse, med lignende kampanjer i over 20 land. Den globale "Choosing Wisely" - kampanjen har fem grunnprinsipper, som også Den norske legeforening har sluttet seg til:

  • Clinician led program (as opposed to payor/government led). This is important to trust of clinicians and patients.
  •  Key messages in the campaign will emphasize quality of care and harm prevention, rather than cost reduction.
  • Patient focused and patients engaged in the process—communication between clinicians and patients is central in the campaign. Patients should be engaged in the development and/or implementation of the campaign.
  • Evidence based—Up-to-date evidence is critical; review of materials on an ongoing bases is needed to ensure credibility
  • Multiprofessional—where possible the campaign should include physicians, nurses, pharmacists and other health care professionals.
  • Transparent—processes used to create the recommendations must be public and conflicts of interest declared.

Linker til noen andre lands kampanjer:

USA: http://www.choosingwisely.org./

Canada: https://choosingwiselycanada.org/

Australia: http://www.choosingwisely.org.au/home

England: http://www.choosingwisely.co.uk/about-choosing-wisely-uk/