Høring – Forskrift om farmakogenetiske undersøkelser

28. januar 2016

Høringsfrist 04.04.2016

Fristen er utløpt

Legeforeningen har mottatt høring fra Helse- og omsorgsdepartementet om forskrift om farmakogenetiske undersøkelser.

Om forslaget: Faramakogenetiske undersøkelser foretas for å undersøke forventet respons av et legemiddel hos en pasient. Den foreslåtte forskriften går ut på å unnta slike undersøkelser fra bioteknologiloven.

I dag anses slike tester som prediktive undersøkelser og medfører krav om skriftlig samtykke, genetisk veiledning, godkjenning av virksomhet og rapportering. Forslaget innebærer at det vil være enklere å benytte slike undersøkelser fordi det da ikke lenger vil stilles slike krav ved bruk av testene.

I høringsnotatet argumenteres det med at farmakogenetiske tester skiller seg fra andre genetiske undersøkelser fordi de kun gir informasjon om hvordan pasienten vil respondere på en medikamentell behandling og ikke sier noe mer om risiko for fremtidig sykdom. Der testene samtidig gir slik prediktiv informasjon, vil de likevel omfattes av bioteknologiloven også dersom de her foreslåtte endringene blir gjennomført.

Er foreningene enige i at det er ønskelig og i større grad kunne benytte farmakogenetiske tester, og er det forhold ved forslaget som kan tenkes å ha uheldige virkninger?

Sekretariatet minner om at foreningene selv må avgjøre om de finner høringen relevant og ønsker å avgi høringssvar.

Les om høringen: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing--forskrift-om-farmakogenetiske-undersokelser/id2470571/

Saksbehandler

Ida Øygard Haavardsholm | Avdeling for jus og arbeidsliv