Prinsipp- og arbeidsprogram 2017-2019

Prinsipprogram for 1. september 2017 - 31. august 2019 ble vedtatt av Landsrådet 26. april 2017. Prinsipprogrammet angir Overlegeforeningens prioriterte målsettinger.

Overlegeforeningens overordnede målsetting er å ivareta og styrke medlemmenes arbeidsvilkår. Det er en gjensidig avhengighet mellom medlemmenes arbeidsvilkår, utviklingen i spesialisthelsetjenesten og en best mulig ivaretakelse av pasientenes behov.

Organisering av spesialisthelsetjenesten i sykehus

• Spesialisthelsetjenesten må organiseres slik at pasientenes behov for god diagnostikk og behandling og befolkningens helse ivaretas.
  • Sykehusene må utvikles og ledes med forankring i medisinskfaglig kompetanse, hvor pasientsikkerhet, arbeid med kvalitet i pasientbehandlingen, fagutvikling, forskning og innovasjon må inngå i driften og være ledelsesforankret på alle nivåer i helsetjenesten.
  • Sykehusene må sikres tilfredsstillende rammebetingelser for å kunne utføre alle sine lovpålagte oppgaver - medisinsk diagnostikk og behandling, utdanning, forskning og pasientopplæring.
  • Medisinsk ledelse må ivaretas av lege som er spesialist i relevant fagområde.

Etikk

Overleger skal holde høy yrkesetisk standard i samsvar med Legeforeningens etiske regler. Etiske problemstillinger bør være sentrale i all videre- og etterutdanning.
Foreningen skal bidra i arbeidet med å utjevne forskjeller i helse både nasjonalt og internasjonalt.

Lønns- og arbeidsvilkår

Ansattes medbestemmelse og involvering må styrkes. Vernehensyn må ivaretas ved kollektive arbeidstidsordninger. Det må utvikles konkrete livsfase- og seniorpolitiske løsninger i sykehusene. Alle sykehusleger må sikres god lønnsutvikling og ha rett til etterutdanning og kompetanseutvikling. Legers rettsstilling ved skader og feil-behandling må styrkes. Like vilkår skal sikres uavhengig av kjønn, alder, etnisitet eller religiøs tilhørighet. Arbeidsmiljøet, åpenhetskulturen og ytringsfriheten i sykehusene må bedres.

Arbeidsprogram

Arbeidsprogram for 1. september 2017- 31. august 2019, vedtatt av Landsrådet 26. april 2017. Overlegeforeningens prinsipp-program skal være førende for foreningens arbeid i perioden.

Overlegeforeningen skal utøve innflytelse på alle arenaer i Legeforeningen der viktige avgjørelser tas, og medlemmene må delta aktivt i styrer og utvalg innad i Legeforeningen og i det utadrettede arbeidet. Foreningens styre skal ha løpende kontakt med alle tillitsvalgte, både regionalt og lokalt.

Of vil arbeide for en bedre organisering og ledelse av spesialisthelsetjenesten ved:

• At medisinskfaglige hensyn blir styrende i helsetjenesten.
  • En bedre tilrettelegging for legenes fagutøvelse.
  • Å rekruttere lege-ledere og bidra til gode rammevilkår for denne gruppen.
  • At leger gis rammevilkår som gjør det mulig å utføre alle sine lovpålagte oppgaver innenfor arbeidstiden.
  • En stillingsstruktur som legger grunnlag for forskning og fagutvikling og som sikrer læringsmiljøet for spesialister, leger i utdanningsstillinger, turnusleger og medisinstudenter.
  • At det opprettes forskerstillinger i hel- eller deltid for leger i alle sykehus, og at sykehusene legger til rette økonomisk for rekruttering til disse.
  • At det etableres faglige nettverk mellom sykehusene som støtter opp om gode behandlingsforløp og kompetanseoverføring.
  • At det etableres bedre samordning mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten.
  • Å arbeide for god kvalitet i spesialistutdanningen og å sikre Legeforeningens forskriftsfestede oppgaver.
  • Å videreføre arbeidet med å utvikle et godt styringssystem i helseforetakene.
  • Å arbeide for at bevilgningsnivået til spesialisthelsetjenesten muliggjør en god utvikling av tjenestene.

Of vil arbeide for å styrke lønns- og arbeidsvilkår ved:

• Å bedre de tillitsvalgtes arbeidsforhold.
    Skolering av tillitsvalgte og foreningens styremedlemmer.
  • At det opprettes forskerlegestillinger som avlønnes tilsvarende klinisk virksomhet.
  • At legenes status som dagarbeidere opprettholdes slik at ubekvem arbeidstid begrenses.
  • At det utvikles en mediestrategi og tilbys kurs i mediehåndtering.
  • At samarbeidet med andre fagforeninger utvikles og styrkes.