Årets allmennlege 2024

Allmennlegeprisen 2024 skal deles ut på Allmennlegeforeningens ordinære landsrådsmøte onsdag 24. april 2024, og vi ber om forslag til kandidater for årets allmennlegepris.

Tildeling skjer etter vedtak i en komite bestående av to medlemmer fra styret, og to fra landsrådet. Den oppnevnte komiteen består av:
Førstelandsråd Siw Fosheim
Førstelandsråd Kjetil Egge
Styremedlem Torstein Sakshaug
Styremedlem Gudmund Nodeland Myhren

Vi ber med dette om medlemmenes forslag til en verdig kandidat for denne prisen. Komiteen skal legge vekt på at medlemmet skal ha gjort en "særlig stor innsats for allmennmedisinen".
Forslag på kandidater til prisen sendes snarest, og senest innen 9. mars 2024 på e-post til ett av komiteens medlemmer. Forslaget må inneholde en begrunnelse og presentasjon av kandidaten.

Familielegen

Om prisen
Allmennlegeprisen ble innstiftet i 2008 og første gang utdelt i 2009. I statuttene heter det: "Prisen utdeles årlig under ordinært landsrådsmøte til et medlem som har gjort en særlig stor innsats for allmennmedisinen. Tildeling skjer etter vedtak i en komité bestående av to medlemmer fra Allmennlegeforeningens styre og to fra landsrådet".

Prisen settes til kr 15.000,- samt et grafisk trykk som et varig minne for mottakeren.