Arendalsuka

Undertegnede bruke en del av "overlegepermisjonen" til å delta på Arendalsuka. Over 1 700 arrangement der helse var et av de største temaene.
Arendal
Arendal sett fra Glassheisen
175 000 har ikke fastlege

Ikke fastlegekrise men pasientkrise

Fastlegeordningen ble diskutert flere steder. En av debattene het Fra fastlegekrise til pasientkrise der Legeforeningens Anne-Katrine Rime framholdt at fastlegekrisen er en krise for pasientene mer enn det er for fastlegene. Legene har jobb - det er pasientene som mangler lege. Dette er ikke en lønnskamp for legene, poenget er å få flere leger.

Bjørn Gulvog tok opp alle fordelene med en stabil legedekning. Cecilie Myrseth (Ap) sa det kommer midler i statsbudsjettet for 2023 og et utvalg skal levere forslag til strukturelle grep. Tone Frøen (H) lurte på hva regjeringen ikke vet som dette utvalget skal finne ut.

Bilde fra debatten

Hva nå, helse-Norge?

Debatten Hva nå, helse-Norge? var en del av Arendalsukas hovedprogram. De fremste helsepolitikerne på stortinget, helseministeren og lederne for Sykepleieforbundet og Legeforeningen debatterte intensivkapasitet og kommunehelsetjenesten der det framover kan bli færre ansatte pr. pasient enn det er i dag.

Elsykkel er bra for deg!

I debatten Hvordan kan vi øke aktivitetsnivået blant barn og unge? kunne verken legen eller representanten fra idretten gi gode løsninger. Men Elling Bere fra Universitetet i Agder fortale at transport som aktivitet har et stort potensiale. I dag forteller vi barna at to kilometer er langt. Elykkel er ikke gæli - intensiteten er høy nok til at det gir helsegevinst. Til fra skole går det dobbelt så raskt som på vanlig sykkel, endringen er tidsbruken, ikke aktivitetsnivået.

Kunstig intelligens

Om ti år finnes det ikke leger lengre

Tja, den spådommen om kunstig intelligens har vel ikke slått til ... Likevel; Morten Goodwin fra Universitetet i Agder presenterte kunstig intelligens som hjelpemiddel, både til analyse av bilder, f. eks. ultralyd av hjertet, retina og MR av hjernen, men også at kunstig intelligens kan analysere tekst, som f. eks. å analysere avviksmeldinger: Hva betyr budsjettkutt? Gir det mer skader?

Marte Kvittum Tangen

Sjå, der er Marte!

Joda, Marte Kvittum Tangen, vår forrige leder i Hedmark Legeforening, var på Arendalsuka. Som leder av NFA delto hun i 30 arrangement! Men rakk likevel en softis i sola hos Baker Jørgensen sammen undertegnede.