Høstmøte 2023: Kunstig intelligens med Strümke, Brøgger, Barua, Malmer-Høvik og Vardal !

Spennende KI-sesjon med Inga Strümke og flere toneangivende aktører fra det radiologiske KI-miljøet i Norge.
Barua, Strumke, Malmer-Høvik, Vardal, Brøgger
Barua, Strümke , Malmer-Høvik, Brøgger

Fredag 27. oktober er det tid for årets mest spennende sesjon om kunstig intelligens.

For tekstversjon med mange klikkbare lenker, trykk HER.

Sesjonen blir innledet av Helga Brøgger, med tittelen “Forsvarlig helsehjelp”.  Brøgger er utdannet lege fra Universitetet i Oslo, spesialist i radiologi , og har kompetanse innen informasjonssikkerhet og prosjektledelse.  Hun arbeider som Principal Researcher i DNV (Healthcare, Group Research and Development - DNV). Helga har tidligere arbeidet som overlege i radiologi ved OUS og som seniorrådgiver i Statens Helsetilsyn. Hun har en sterk interesse for helseteknologi, med spesielt fokus på kunstig intelligens. For at ny teknologi og nye løsninger skal gi verdi for pasient og helsepersonell, er det viktig å finne den rette balansen mellom faglige hensyn, regulatoriske krav og brukeres rett til medbestemmelse.  Hun er også styremedlem i /rådgiver for flere organisasjoner, herunder Norsk forening for radiologi, NORDE  (NORDE - Norsk råd for digital etikk), MIRA  (MIRA: Medical Imaging Research and AI - NTNU), Presimal (MIRA: Medical Imaging Research and AI - NTNU) , MMIV (MMIV | Mohn Medical Imaging and Visualization Centre).

Deretter får vi høre  Inga Strumke, med foredraget “AI og forklarbarhet (XAI)”. Strumke trenger knapt noen introduksjon, men her får du likevel en kort oversikt: Hun er førsteamanuensis og forsker innen kunstig intelligens ved Norwegian Open AI Lab på NTNU. Boken hennes Maskiner som tenker kom ut våren 2023 og ble en umiddelbar nasjonal bestselger. Hun er et kjent ansikt i norsk media, og har deltatt i programmer som NRK Lindmo og NRK KlasseQuizen. Hun er mangeårig paneldeltaker i radioprogrammet Abels Tårn, og har en fast teknologispalte i Morgenbladet. Inga har jobbet med ansvarlig AI og algoritmerevisjon i PwC, mottok UiB sin formidlingspris i 2019, ble kåret til en av Norges 50 fremste tech-kvinner 2020, og til en av Norges kvinnelige forbilder innen kunstig intelligens i 2021. Hun er tidligere podcast-vert for Norsk råd for digital etikk og  har laget flere videokurs om kunstig intelligens, også på spansk.

I tillegg til å ha formidlet alt fra relativitetsteori, gravitasjonsbølger og kvantefysikk til statistisk modellering og kunstig intelligens i ulike formater, har Inga engasjert seg sterkt i den nasjonale AI-debatten, har erfaring som internasjonal keynote speaker og har holdt TEDx-foredrag om kunstig intelligens. Budskapet hennes er at det er viktig å være med på AI-utviklingen, men samtidig stille høye krav til forståelse og ansvarlig bruk, og alltid med mennesket i sentrum.

Inga er en aktiv forsker innen maskinlæring, forklarbar kunstig intelligens (XAI) og AI-etikk, med en sterk publikasjonsprofil.

Neste  ut er Ishita Barua med foredraget “Klinisk validering av KI-verktøy i medisin ”. Barua er lege og har doktorgrad i kunstig intelligens i medisin. Hun har tidligere jobbet som lege i spesialisering innen gastromedisin med spesielt fokus på koloskopi og tarmkreftscreening, og hun har vært Lead AI in Healthcare i Deloitte. Hun er en prisbelønnet AI-forsker og var gjesteforsker ved Harvard Medical School i 2021. Hun er også kåret til en av Norges 50 fremste Tech-kvinner i 2022. Ishita Barua er bokaktuell som forfatter av "Kunstig intelligens redder liv - AI er legenes nye superkrefter" som utgis høsten 2023 på Cappelen Damm.

Sesjonen avsluttes med avdelingssjef Jon Haakon Malmer-Høvik  og overlege/ KO-radiolog Jonas Vardal fra Vestre Viken, som presenterer sine første erfaringer med kunstig intelligens, i et foredrag kalt “Implementering av kunstig intelligens i Vestre Viken”.   I disse dager har det vært flere artikler i dagspressen om oppstarten av dette prosjektet:

-        Først i Norge med å ta i bruk kunstig intelligens til behandling – Dagsavisen

-        Fikk hånden analysert av kunstig intelligens: – Resultatet kom så raskt - VG

-        Mirakelkur eller ei – kunstig intelligens må tas i bruk for å finne svaret | DN

Vi ønsker velkommen til denne spennende sesjonen som vil oppdatere deg på Kunstig intelligens i Radiologi anno 2023 !