Fra laparoskopikurs i FUGO- regi

v/Ingrid Petrikke Olsen, Hammerfest
og   Christian Sørensen, Haukeland

FUGO (Foreningen for utdanningskandidater i gynekologi og obstetrikk ) arrangerte 8-11 februar et laparoskopikurs for assistentleger. Turen gikk til historiske Versaillies, hvor hotellet vårt var ca 500 meter fra selve slottet. Metrostasjonen som førte oss inn til Paris lå like ved, og det var gangavstand til Versailles sentrum. Etter 30 min i buss var vi i Elancourt hvor Tyco Healthcare har sitt øvingssenter. En eksklusiv gruppe på 16 spesialistkandidater, 3 laparaskopiinstruktører og 3 salgsrepresentanter fra Tyco hadde en sjeldent hyggelig tur med meget høyt faglig utbytte. Her er noe av det vi gjorde illustrert i tekst og bilder.

Ankomst:
 Vi ankom Versailles lørdagkveld. Noen av oss gikk rett på fotballkamp med Paris St.Germain og Montpellier. De 30 000 på tribunen laget et øredøvende liv og var ved siden av selve fotballspillet en opplevelse i seg selv. Resten av gruppen gikk rett på en vinkjeller. En liten gruppe klarte ikke å styre unna nattklubben like ved hotellet på vei hjem. Grunnlaget for den videre sosiale atmosfære ble nok lagt denne kvelden

Søndag formiddag hadde vi to timers forelesning med Runar Eraker og Erik Rokkones, før vi inntok turistrollen. Vi besøkte bla. Eiffeltårnet, Notre Dame, Triumfbuen, Versailles slott og spaserte på Champs Elysesés.  Om kvelden var vi gjenforent på kultstedet ” Le Buddha Bar” på hjørnet av Place de la Concorde.
Her hadde vi et hyggelig måltid med en relativt tidlig kveld, da alle ønsket å være opplagte til møtet med operasjonsstuen dagen etterpå.

Laparaskopi:
 Tidlig mandag morgen gikk turen til Elancourt hvor Tyco Healthcare har sitt hovedsete i Europa. Etter forelesning med Anton Langebrekke, og en introduksjon av senterets veterinær, kom vi endelig inn på operasjonsstuen. Her var det utstyr til 20 operasjonsteam, god plass, luftig og rent. To og to gikk sammen og opererte på i alt  8 griser mens instruktørene veiledet, og Tycos representanter demonstrerte utstyr. Operasjonstiden denne dagen var 8 ½ time inkludert en times lunsj. Vi vekslet selvsagt på å være hovedoperatør og kamera-fører. I tillegg til å utprøve instrumenter, fikk vi etablert inngang med åpen teknikk/Verres nål, ”walked the bowel”, delte av tarmavsnitt og simulerte tubotomi, tubektomi/appendektomi. Vi lokaliserte og ekstiperte lymfeknuter på bekkenveggen, blottla bekkenkar og ureter.

Noen grupper brukte tid på laparoskopisk suturering, mens andre valgte å  nefrektomere og chole-
cystektomere. Avslutningsvis skapte vi en vaskulær katastrofe og forsøkte på ulike vis å ordne opp i denne.
På kvelden spiste vi nok et 5-retters måltid, med seriøse og useriøse historier mellom rettene. Deretter fortsatte kvelden med lett pianounderholdning på hotellet. De mest utholdende dro på karaoke bar,  og sang gode gamle 80-talls slagere for full hals.
Dag to åpnet med en introduksjon i diatermi ved Kjetil Hay (Tyco). De 5 ½ timene på operasjonsstuen brukte gruppene litt ulikt etter hvilket behov man hadde. Mange av første dags øvelser ble gjentatt. I tillegg laget noen grupper  tarmanastomoser, dissekerte frem cavum retzi, og suturerte vaginaltoppen opp mot det ileopectinale ligament  (Burch). Grisen har ingen tydelig uterus slik at hysterektomi var vanskelig å simulere. Èn gris hadde så mye adheranser at det ikke var mulig å operere intraabdominalt.
Denne gruppen opererte med ekstraperitoneal tilgang. Flere av gruppene gjorde thoracoscopi før vi avsluttet med en ny vaskulær katastrofe. Ingen av grisene døde peroperativt til tross for noen stygge blødninger underveis.

Hjemreise:
 En utmattet men særdeles fornøyd gjeng returnerte direkte fra operasjonssalen til Charles De Gaulles flyplass for hjemreise. På Gardermoen skiltes våre veier for denne gang.
På vegne av alle deltakerne takker vi kurskomitéen ved Martin Andresen ( Bærum sykehus), Runar Eraker (Ahus), Jeanne Mette Goderstad (DNR og Fugo), Anton Langebrekke (Ullevål), Vegard Oulie (Tyco Healthcare) og Erik Rokkones (Rikshospitalet). Dette var et meget vellykket kurs både mht det faglige og det sosiale.