Ny podcast skal gi mer bærekraft på legekontoret

Stefán Hjörleifsson, Linn Okkenhaug Getz, Marte Kvittum Tangen

Alle er enige om at helsetjenesten står overfor store bærekraftutfordringer. Norsk forening for allmennmedisin (NFA) har satt utfordringene på agendaen, blant annet gjennom prosjektet «Bærekraft på legekontoret». Gjennom en ny podcastserie setter NFA viktige bærekraftspørsmål på dagsorden. Hvordan brukes ressursene og hvordan beskytte pasientene mot hensiktsløs overaktivitet? Hvordan sikre at vår dyrebare, felles og offentlige helsetjeneste bidrar til økt bærekraft? Podcastserien er laget med tanke på at den skal være relevant for både leger og pasienter.

Til sammen åtte episoder er publisert på Spotify og YouTube. Serien er også tilgjengelig via NFAs hjemmeside under tittelen Bærekraft på legekontoret. I flere av episodene er ulike fagpersoner invitert inn som gjester. Episodene tar for seg:

1. Hjelp, jeg skal til fastlegen! Her er det fint hvis vi kan lenke direkte til hver enkelt podcast)
  2. Besatt av full utredning – hvordan møter fastlegene pasientenes forventninger?
  3. Skal jeg stole på fastlegen eller google?
  4. Når lange utredninger ikke gir svar – finnes det fortsatt håp? m/Cathrine Abrahamsen
  5. Hjelp, fastlegen nektet å henvise meg til spesialist m/Marte Kvittum Tangen
  6. Vitamin D – skal vi måle det eller spise det? m/Ketil Størdal