Fikk pris for tekst om fastlegenes betydning

Skribentprisen, som deles ut av Norsk forening for allmennmedisin, gikk i år til fastlege og forsker Hans-Christian Myklestul.
Hans-Christian Myklestul mottar Skribentprisen på NFA årsmøte i mai 2023
– Jeg er overveldet og takknemlig og er veldig ydmyk over i det hele tatt å ha blitt nominert, sier prisvinner Hans-Christian Myklestul. Foto: Daniel Wærnes/Legeforeningen

– Jeg ante ingenting, så dette var en gledelig overraskelse og en veldig stor ære. Da jeg satt i salen og hørte teksten bli lest opp, og sakte, men sikkert skjønte at det var meg – det var et øyeblikk med høy puls og røde ører. Jeg er overveldet og takknemlig og er veldig ydmyk over i det hele tatt å ha blitt nominert. Som alle andre, tenker jeg at de flinke sitter «der ute», sier en glad Hans-Christian Myklestul.

Under allmennlegenes våruke i mai, ble han tildelt Norsk forening for allmennmedisin sin Skribentpris for teksten «Hva er greia med fastlegeordningen?», som ble publisert i Medisinbloggen på Universitetet i Oslo sine nettsider 5. desember i fjor. Teksten viser betydningen av fastlegen og viktigheten av å bevare en fastlegeordning.

«Glad i jobben sin»

Hans-Christian Myklestul er fastlege ved Lillestrøm legesenter og stipendiat ved Avdeling for allmennmedisin ved Universitetet i Oslo. Han holder på med en doktoravhandling om bruk av ultralyd i allmennpraksis, har sittet i styret for Allmennlegeforeningen og ble nylig valgt som nestleder i foreningen.

I begrunnelsen skriver juryen: «Årets vinner har i flere år utmerket seg som aktiv deltaker i ordskiftet om fastlegeordningen og fastlegenes kår. Samtidig med advarsler om at fastlegeordningen er i fare og skarpe argumenter for hvorfor og hvordan situasjonen bør bedres, har det aldri vært tvil om at årets vinner virkelig er glad i jobben sin som fastlege.»

Skrev sitt fag

– Har du alltid vært glad i å skrive?

– Jeg har alltid vært glad i å lese, men hadde aldri sett for meg å bli skribent. Når det er noe jeg engasjerer meg i, er det gøy å skrive. Det er ikke sikkert at alle journalnotatene mine er supermateriale språkmessig, men i et innlegg på trykk er jeg opptatt av å lage gode tekster, at språket er godt, at det skal bli bra. Jeg vil jo at folk skal skjønne hva jeg vil formidle og sitte igjen med noe etter å ha lest det.

«Ved å vise hvor viktig fastlegen er for befolkningen og for den enkelte pasienten, og hva slags bærebjelke vi står i fare for å miste, leverer årets vinner et uvanlig sterkt forsvar for fastlegen. Samtidig trer det fram hvilken fantastisk jobb fastlegevirket er», heter det i begrunnelsen for tildelingen.

– Per Fugelli sa: «Vi skal skrive vårt fag». Det var det jeg ville da jeg skrev artikkelen jeg fikk prisen for. Det er viktig at folk ikke bare leser om krisen i fastlegeordningen, men også blir minnet om hvorfor det er lurt å ha en lege som følger deg over tid.

Ville bli sykehuslege

Myklestul hadde faktisk ingen plan om å bli fastlege.

– Jeg skulle ha en kort inntreden i allmennpraksis og så bli sykehuslege.

Men han ble fascinerte av bredden i allmennmedisinen.

– Vi møter barn, unge, voksne og eldre, vi møter alt. Vi har faglig krevende avveiinger, og vi får innblikk i livet til folk, som kanskje ikke har andre arenaer å dele det skambelagte, det tabulagte. Den tillitserklæringen er helt rå, og dette spekteret, med pasientens oppturer og nedturer, er helt fantastisk å få ta del i. Som fastleger sitter vi på orkesterplass i livet, som kollega har beskrevet det – jeg husker dessverre ikke hvem.

– Kan det komme noe godt ut av krisen i fastlegeordningen?

– Krise er alltid en mulighet til å utvikle noe bra til det bedre. En ting som ikke kommer frem i offentlig ordskifte er gleden ved å drive egen praksis. Vi som driver næringsdrift har også et personalansvar og skal skape en arbeidsplass. Vi ønsker forutsigbarhet. Hadde jeg ikke trodd det kan bli bedre, ville jeg ikke jobbet for faget, for en bedre hverdag for pasientene og for legene. Jeg vil fortsette å slåss for fastlegeordningen, konstaterer den nyvalgte nestlederen i Allmennlegeforeningen.