Disputas over eksperimentell perinatalpatologi

Tidligere vinner av patologforeningens forskningspris, Sigrid Bjørnstad, forsvarer sin doktorgrad "Morphological and molecular aspects of hormone receptor signalling in developing lungs and cerebellum; an experimental study in the chicken" onsdag 11.mai. Bjørnstad forskning er et bidrag til å avdekke medikamenters innvirkning på menneskefostre.

Gjennom  å tilsette medikamenter til eggene under rugeprosessen har Bjørnstad og medarbeidere kunne studere virkningen på kyllingens organer - og dermed gi et bidrag til mulig effekt på menneskefostre, som har lignende modningsstadier som kyllingen.
Hovedveileder har vært professor emeritus og nylig kåret æresmedlem Borghild Roald

Avhandlingen finner sted i auditoriet på Kreftsenteret på Ullevål sykehus. Prøveforelesningen Mer om avhandlingen finner du her.