14. september 2016

Per Brandtzæg er død.

En av Norges mest meritterte - og sikkert mest sympatiske - forskere gikk bort 11.september 2016. Best kjent er Per Brandtzæg for sine banebrytende arbeider om slimhinnenes immunologi, men da han ble kåret til æresmedlem av DNP i 1998, var det hans engasjement for forskningens kår som ble fremhevet. "Han er Terje Vigen i norsk medisinsk forskning, som ror til kongen når det blir for magre kår i lille Norge", het det den gang.
09. september 2016

Patologien på Ahus klar for akkreditering

Etter flere års forberedelser er nå også avdeling for patologi på Ahus klar for akkreditering. Avdelingen satser høyt og har fått godkjent akkrediteringssøknad av den laboratorietekniske delen av både cytologi og histologi, samt store deler av diagnostikken.
19. juni 2016

Norske patologer i internasjonalt historieverk

Det tyske Springer-Verlag har satset stort på et 20-binds papir- og nettbasert læreverk med tittelen Encyclopedia of Pathology med den hollandske patologen Hans van Krieken i Nijmegen som hovedredaktør. Ett av bindene er viet fagets historie og redigeres av Jan van den Tweel, professor ved Universitetet i Utrecht. Boken Pioneers in Pathology kommer på markedet i løpet av 2017. Tre norske patologer peker seg ut som kandidater til historieverket. Ole Didrik Lærum forteller her hvorfor.

Sommerbrev fra leder

I sin sommerhilsen presiserer DNP-lederen blant annet hva som har måttet vike ved innføringen av pakkeforløpene, noe hun også nylig ble intervjuet om i Dagens Medisin.

Reisebrev fra Nottingham

Ingunn Stefansson brukte overlegepermisjonen til å oppdatere seg på mammapatologi ved å besøke avdeling for patologi og professor Ian Ellis i Nottingham. Oppholdet ble gjennomført med stipend fra DNP. Les om hennes møte med engelsk patologi, med morfologien i fokus.
09. juni 2016

Placentapatologi - ny disputas!

15.juni forsvarer Gitta Turowski sitt arbeid om klassifisering av sykelige forandringer i placenta. Fokus på perinatal- og placentapatologi på OUS gir frukter, med to disputaser på kort tid. Gitta er godt kjent for de fleste norske patologer som har nytt godt av hennes placentakompendium eller deltatt i kurs, og kommer også snart med bok om temaet.
08. mai 2016

Disputas over eksperimentell perinatalpatologi

Tidligere vinner av patologforeningens forskningspris, Sigrid Bjørnstad, forsvarer sin doktorgrad "Morphological and molecular aspects of hormone receptor signalling in developing lungs and cerebellum; an experimental study in the chicken" onsdag 11.mai. Bjørnstad forskning er et bidrag til å avdekke medikamenters innvirkning på menneskefostre.
24. april 2016

Professorat i molekylærpatologi

Molekylærpatologisk satsing er ikke bare nødvendig på nasjonalt plan. Universitetet i Oslo tenker strategisk og ønsker å være med i den rivende utviklingen. Et nytt professorat (alternativt amanuensis-stilling) er nå utlyst, med søknadsfrist 5.august. Stillingen innebærer også undervisningsansvar innen patologi og kombineres med en 20% stilling på avdeling for patologi ved OUS. Utlysningsteksten finner du her.
18. april 2016

Forskningsprisen til Marit Valla!

Patologforeningens forskningspris på 10.000 kroner gikk i år til Marit Valla for foredraget "Molecular subtypes of breast cancer: long term incidence trends and prognostic differences." Arbeidet inngår i Marits doktorgradsarbeide om brystkreft.Prisen for beste påskeegg gikk til Justyna Sliwinska fra Vestfold og posterprisen til Charlotte Vaysse, OUS.

Side 2 av 4