24. august 2015

Patologer prises for studentundervisning!

Kunnskap om histologi og patologi er grunnsteiner i medisinutdanningen. På NTNU har studentene skjønt dette, takket være fremragende undervisere. Nok en gang er det patologimiljøet ved NTNU som fremheves av avgangskullet. Professor og konst. overlege i patologi, Jostein Halgunset, ble i år igjen kåret som "årets underviser" av studentene. Og professor Ivar Skjåk Nordrum ble tildelt Undervisningsprisen av fakultetet.Vi gratulerer!
19. juli 2015

Leiv Kreybergs fond - hvem får forskningspris?

Har du avlagt doktorgraden de siste fire år, er du en mulig kandidat! Send ditt arbeid inn til vurdering! Fristen er 15.september.Prisen skal for 12. gang tildeles forskning innen eksperimentell patologi. Også veterinær- eller zoopatologiske problemstillinger kan vurderes.Professor Leiv Kreyberg (1896-1984) er beskrevet som fargerik, med ustyrlig temperament og et glødende engasjement i kampen mot tobakk. I doktorgraden fra UiB i 1928 studerte han blodårenes reaksjon på tjære, noe som ledet videre til oppdagelsen av sammenhengen mellom røyking og lungekreft. Men Kreybergs engasjement var ikke bare begrenset til patologi.
22. juni 2015

Sommerhilsen med utfordringer

Pakkeforløp for kreft og ny obduksjonslov, men manglende ressurstilførsel, er noen av utfordringene som DNPs leder Ying Chen tar opp i sin sommerhilsen. Når økt aktivitet heller ikke gir mulighet for økt inntjening, med cytologi og histologi-takster som ikke har vært justert på årevis og obduksjonstakster som medfører rent tap, går vinningen ved å strekke seg langt for ikke å synliggjøre flaskehalsene, så og si opp i spinningen.
22. juni 2015

Patolog inn i sentralstyret

For første gang er en patolog valgt inn i sentralstyret i Den norske legeforening. På legeforeningens landsstyremøte i Trondheim i slutten av mai ble G. Cecilie Alfsen foreslått som kandidat fra Den norske patologforening og de fagmedisinske foreningene (FaMe).
16. juni 2015

Nye kurskrav utsatt 4 år på grunn av rot!

I 2011 vedtok Helsedirektoratet nye kurskrav til spesialistutdanningen i patologi, med gyldighet fra 1.1.2016, men glemte å legge disse endringene ut på direktoratets nettsider!Dette innebærer en utsettelse på ytterligere 4 år. Nye kurskrav innebar utvidelse av kurskrav fra 140 til 200 timer og økning av antall obligatoriske kurs med to, obduksjonspatologi med ikke-neoplastisk nevropatologi og klinisk molekylærpatologi.
08. mai 2015

Gratulerer med ny obduksjonslov!

7.mai vedtok Stortinget "Lov om obduksjon og avgjeving av lik til undervisning og forsking". Loven skiller seg fra tidligere kapittel 7 "om sykehusobduksjon" ved et betydelig skjerpet fokus på behovet for obduksjoner: Sykehusobduksjonsbegrepet fjernes, da loven skal gjelde for alle medisinske obduksjoner, uansett dødssted. Leger vil være pålagt å vurdere behovet for obduksjon ved alle dødsfall, uansett hvor dødsfallet finner sted, og skal dokumentere at denne vurderingen er gjort.
07. mai 2015

Et patologihistorisk mekka

var overskriften på en forsidekommentar av Øyvind Larsen i Tidsskriftet i 1993 om museet på Charité-sykehuset i Berlin. Mye har endret seg på disse tjue årene – bortsett fra preparatene, som fortsatt hviler i sine krukker med formalin.Samlingen ble bygget opp av Rudolf Virchow (1821-1902) og innviet som museum 12. oktober 1901, dagen før Virchows 80-års dag. Museet, som bare få uker senere ble åpnet for offentligheten, var den gang verdens største, med rundt 20.000 preparater.
28. mars 2015

Tre nye æresmedlemmer

Årsmøtet hedret Ole Didrik Lærum, Jahn M. Nesland og G. Cecilie Alfsen for mangeårig innsats innen norsk patologi. Tre verdige æresmedlemmer som hver har preget ulike områder, innen forskning, undervisning, diagnostikk og fagpolitikk, nasjonalt og internasjonalt. Les mer om utnevnelsene her.
23. mars 2015

Høie hilste patologene velkommen til Stavanger

og takket for innsatsen, særlig i forbindelse med innføringen av pakkeforløpene, som han vet er en ekstrabelastning. Høie var invitert til årsmøtet i hjembyen, men var forhindret. Istedet improviserte han en direkte hilsen, på oppfordring fra DNP-leder Ying Chen, som holdt kamera. Hele hilsenen kan du høre her.

Side 2 av 3